V máji 1999 vybudovala firma J.R. doprava a obchod, s. r. o. v Topoľčanoch prvú stanicu technickej kontroly (STK). Po niekoľkých rokoch pracovníci stanice už kapacitne nestačili zabezpečovať dopyt motoristov po službách. Výstavba nového objektu nebola jednoduchou záležitosťou. Pred dvomi rokmi sa im podarilo odkúpiť časť pozemku a už v minulom roku chceli odovzdať motoristom do užívania novú halu STK. Lenže kvôli problémom so stavbármi, ktorí nestíhali termíny v požadovanej kvalite, vybudovanie novej haly strediska sa oneskorilo. Napriek tomu, že od otvorenia prvej haly STK pracovali od 7. do 18. hodiny, zákazníci museli čakať. Zapríčinil to zvyšujúci sa počet áut i nárast úkonov pri kontrolách technického stavu vozidiel prijatím legislatívy Európskej únie. Pribudli napríklad emisné kontroly benzínových a dieselových motorov. Zákazníci museli často čakať za nepriaznivých klimatických podmienok vo svojich vozidlách. Čakanie bolo spôsobené kapacitou kontrolnej linky, na ktorej mohli byť súčasne vykonávané kontroly len dvoch vozidiel. „Vybudovaním novej haly sme vyšli v ústrety našim zákazníkom. Nielen skvalitnením a zrýchlením služieb, ale aj znížením doby čakania, a to v kultúrnejšom a príjemnejšom prostredí. K jedinému zdržaniu môže prísť len vtedy, keď dôjde k výpadku centrálneho servera technických a emisných kontrol, prípadne internetovej siete, na prevádzku ktorých nemáme vplyv,“ zdôraznil riaditeľ firmy Rudolf Páleš.
Po otvorení novej haly môžu v stredisku STK za jednu hodinu skontrolovať technický stav až desiatich vozidiel, po päť na každú z dvoch liniek. V súvislosti s obsadením pracovných miest v novej hale pribudol len jeden technik a jedna administratívna sila. „Čo sa týka technologických zariadení, v novej hale máme k dispozícii najnovšiu valcovú skúšobňu bŕzd s meraním zaťaženia nápravy vozidla, čo kontrolný technik využije pri vyhodnocovaní brzdného účinku. Osobná valcová skúšobňa bŕzd, ktorá je spoločná s geometriou, odhalí zasa každú veľkú chybu v geometrii nápravy. Ak má zákazník záujem, môžeme mu na vozidle vykonať aj kontrolu tlmičov zmeraním charakteristík tlmiča. Všetky meracie prístroje a zariadenia sú sieťovo prepojené. V praxi to vyzerá tak, že čo valcová skúšobňa bŕzd nameria, to počítač zaregistruje. Technika je nová, okrem valcovej skúšobne bŕzd pre motocykle, ktorú čaká prestavba v budúcom roku. V novej hale máme dve linky, jednu osobnú len pre osobné vozidlá a emisné kontroly benzínových vozidiel a univerzálnu linku, prednostne pre nákladné vozidlá. V novej hale chceme vykonávať aj emisné kontroly vozidiel s katalyzátormi,“ zhodnotil technické vybavenie vedúci STK Miroslav Bielopotocký.
V rámci technickej kontroly u nákladných a osobných vozidiel vykonávajú pravidelné kontroly, opakované, zvláštne a kontroly na vydanie prepravného povolenia – kontroly CEMT a administratívne kontroly. V rámci emisných kontrol vykonávajú kontroly benzínových vozidiel bez katalyzátora, benzínových s katalyzátorom, emisné kontroly dieselových vozidiel a sortiment plánujú rozšíriť o kontroly plynových vozidiel.
Autor: krb