25. júl 2007 o 0:00
Kto odškodní nájomníkov plesnivých bytov?
Približne pred rokom sme vám priniesli reportáž o nájomných bytoch na sídlisku Juh v Topoľčanoch. V novostavbe sa totiž začali tvoriť plesne. K téme sa vraciame, pretože ani po roku situácia nie je doriešená.
Prvá retrospektíva V júli minulého roku prevzali nájomníci byty v novostavbe, ktorej investorom je mesto Topoľčany. Dodávateľom bola firma Metrostav. Podľa slov súčasného primátora mesta Petra Baláža, pri preberaní stavby od zhotoviteľa vraj v budove neboli objavené žiadne závady. Niektoré z čerstvých bytov však čoskoro začali zapáchať hubami. „Približne po troch týždňoch, ako sme sa nasťahovali, sme objavili pleseň na kuchynskej linke. Problém sme nahlásili správcovi bytov, ktorý nám linku vymenil,“ začala svoje rozprávanie Magdaléna Jelínková, nájomníčka dvojizbového bytu a hlavná iniciátorka stretnutí postihnutých obyvateľov. Neskôr však začala vlhnúť aj stena, ba dokonca nábytok. V rohoch sa opäť objavila pleseň, ktorá sa pomaly šírila celým bytom. Objavila sa v obývačke, kuchyni a na chodbe. „Vo veľkom nám vlhlo prádlo. Do pivnice sme vyhodili spolu šesť vriec šatstva, lebo všetko napáchlo potuchlinou,“ pokračovala nespokojná nájomníčka. Poškodené zdravie Magdaléne sa zhoršil zdravotný stav. Vlhkosť sa prejavila na dýchacích cestách, objavili sa chrasty v nose, zvýšil sa jej tlak. Obvodný lekár skonštatoval, že jej problémy môžu mať súvislosť s podmienkami bývania. Odborné vyšetrenia a röntgen hovorili o náleze na pľúcach. V novembri Regionálny úrad verejného zdravotníctva so sídlom v Topoľčanoch na základe prieskumu svojich pracovníkov oznámil, že z hygienického hľadiska je byt nevyhovujúci. Rovnaké vyjadrenie obdržala aj Hana Herdová, ktorá je susedou Magdalény Jelínkovej. Obidve jednotky úrad posúdil ako byty nižšieho štandardu. Preto požiadali Mesto, aby im znížilo mesačnú platbu na polovicu. Napriek tomu však dodnes platia pôvodné nájomné, vzťahujúce sa na byty najvyššej kategórie. Najprv sa musí zistiť vinník Mesto ich žiadosť o zníženie nájomného zamietlo. „Obyvateľom nemôžeme poskytnúť odškodnenie, pretože problém neustále riešime. Najprv sa musí presne zistiť, kto čo porušil. Spôsobenú škodu bude hradiť vinník. Nemôžeme však robiť unáhlené závery,“ vyjadril sa primátor. Zároveň neskrýval svoje prekvapenie. Ostatný mesiac vraj mestský úrad neeviduje žiadnu sťažnosť od obyvateľov bytovky. Hana Herdová nám zasa počas našej návštevy v jej byte ukázala vlhkú škvrnu v rohu obývačky. Obáva sa, že v budúcnosti sa môžu problémy znovu objaviť. „Viditeľnú pleseň síce nemám, ale periny zapáchajú potuchlinou a veľa chleba už radšej ani nekupujem, pretože sa v priebehu dňa pokazí…,“ vysvetlila Hana Herdová. Vetrajte šesťkrát denne! „Dva týždne pred Vianocami minulého roku nám okožovali obývačku a kuchyňu, druhýkrát sa menila kuchynská linka. Nemali sme žiadne súkromie, ešte pred sviatkami bol náš nábytok na chodbe pozakrývaný fóliou,“ priblížila priebeh predchádzajúcich udalostí Magdaléna. V byte tiež boli vykonané protiplesňové nátery, ktoré podľa jej slov tvorbe nových plesní nezabránili. Do bytu im rovnako umiestnili odvlhčovacie zariadenia. „Svojou hlučnosťou však výrazne znížili kvalitu nášho bývania,“ dodala pani Jelínková. Metrostav a správca bytov Toma na základe obhliadok a meraní zistili príčiny vlhnutia bytov, ktoré oznámili nájomníkom v januári 2007. Zároveň obyvateľom priložili zoznam pokynov, ktorými mala byť vlhkosť eliminovaná. Okrem iného mali nájomníci zabezpečiť vetranie minimálne šesťkrát denne po dobu najmenej päť minút, alebo v čase neprítomnosti využívať štrbinové vetranie na oknách. V závere občanov informovali, že popri meraniach budú robiť náhodné kontroly dodržiavania týchto pokynov. Dodávateľ a mesto Mesto sa obrátilo na Katedru súdneho znalectva Slovenskej technickej univerzity, aby vytvorila posudok. V máji tohto roku docent Juraj Žilinský na mestskom zastupiteľstve oznámil, že v stavbe je zabudovaná nadmerná vlhkosť. „Na základe posudku mesto požiadalo dodávateľa stavby o stanovisko. Poslali sme to formou reklamácie, lebo budova je stále v záručnej dobe. Odpísali nám, ale ich argumenty považujeme za nedostatočné. Preto chystáme odpoveď,“ oznámil Peter Baláž. Július Jančovič z Metrostavu však problém považuje za vyriešený: „Neevidujeme žiadnu reklamáciu. Pri vzniknutých nedostatkoch sme sa obrátili na katedru súdneho znalectva. Na základe posudku sme potom závady riešili a všetky nedostatky sme odstránili.“ So žalobou na súd Nie je známe, ako dlho sa bude problém nájomníkov novostavby ešte riešiť. „Do dnešného dňa si nemôžeme dať urobiť v byte lišty. Bývame tu, akoby sme sa nasťahovali len pred dvoma týždňami. Chodila som na zasadnutia, za primátorom, prosila som, prišla k nám televízia… a všetci stále sľubovali nápravu. Sme rukojemníkmi Mesta. Doteraz nás nikto neodškodnil. Platím poctivo, ale nemám zabezpečené adekvátne podmienky. Napísala som teda predsedovi vlády. Po troch týždňoch mi prišla od Róberta Fica odpoveď. Náš problém odporučil riešiť súdnou cestou. Nič iné nám ani nezostáva, iba podať žalobu na Mesto, pretože my platíme nájom jemu, nie dodávateľovi stavby,“ vyjadrila sa Magdaléna Jelínková. Peter Baláž dodal, že pre ľahšiu kontrolu výstavby v budúcnosti chce zastupiteľstvu predostrieť návrh: „Mesto nebude na komplikovanejšie stavby dohliadať samo, ale objedná si kvalifikovaný stavebný dozor na základe riadnej zmluvy o dieloch. Vo svete ide o štandardný postup.“Autor: Anna Salvová
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou