TOPOĽČANY. Dopravcovia stále trvajú na tom, aby štát odstránil nedostatky nedávno spusteného mýtneho systému. Ak sa nič neudeje, nevylučujú ostré protesty či blokáciu diaľnic. "Záujem stále rastie. Máme naozaj širokú podporu," tvrdí zástupca autodopravcov Jaroslav Polaček. Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) vyzbierala od pondelka vyše 20 tisíc podpisov. Petíciu ľudia podpisovali aj na piatich topoľčianskych čerpacích staniciach, na jednej v Bošanoch a Ludaniciach.
Systém je nedomyslený
"Trváme aj naďalej na tom, že systém je nepripravený. Veľmi veľká časť našich členov je za tvrdý ostrý protest," vyhlásil Polaček. K ďalším protestom plánujú dopravcovia pristúpiť v tom prípade, že ministerstvo dopravy nebude ochotné najneskôr do týždňa s nimi diskutovať o riešení údajných nedostatkov mýtneho systému.
Únia sa tiež chystá požiadať generálnu prokuratúru, aby predbežným opatrením pozastavila účinnosť všetkých predpisov týkajúcich sa mýtneho systému. "Sme toho názoru, že tu je nesúlad niektorých zákonov, vyhlášok s európskou smernicou," zdôvodnil Polaček. Dopravcovia tiež vyzvali poslancov parlamentu, aby o ich požiadavkách rokovali na mimoriadnej schôdzi.
Vodiči si v Topoľčanoch nemali kde dobiť kredit
Petíciou chcú autodopravcovia dosiahnuť zníženie spotrebnej dane z motorových palív na úroveň okolitých krajín, znížiť cestnú daň ako kompenzáciu zavedenia mýta, pozastaviť mýtny systém až do prepracovania mapy spoplatnených úsekov a označiť začiatok a koniec spoplatnených ciest informačnými tabuľami. Dopravcovia sa sťažujú tiež na poruchovosť palubných jednotiek a na nedomyslenosť celého zariadenia. „Boli tu dvaja vodiči kamiónu zo Šale, ktorým sa minul päťdesiat eurový kredit. Nemali si ho kde doplniť," opisuje situáciu vodič kamiónu Karol Schlosser.
Mýtny systém spustila spoločnosť SkyToll začiatkom nového roka. Poplatky dostáva za jazdu po diaľniciach a ďalších vybraných cestách. Nákladné autá a autobusy sa musia pred použitím ciest zaregistrovať do systému a mať namontovanú palubnú jednotku. V prvých dňoch fungovania elektronického mýta sa skomplikoval najmä vstup kamiónov na územie Slovenska z Česka, Maďarska a Poľska. Vodiči čakali v kolónach na registráciu dlhé hodiny.