TOPOĽČANY. Opäť sa dočkáme zdražovania. Tentoraz nie z dôvodu pretrvávajúcej krízy, ale z premiérovho vylepšenia dopravy, nového mýtneho systému. Firmy už začali prepočítavať náklady na prepravu, ktoré im vznikli platením mýta a zakúpenia jednotiek. A výsledok? Opätovné a nutné zvýšenie cien. Zdražejú potraviny, cestovné aj kuriérske služby.
Za potraviny zaplatíme viac
Topoľčianska Hyza po problémoch s tendrom na pozemky pred podnikom rieši ďalší problém, a to, ako sa zžiť s mýtom. Ich náklady na dopravu novým mýtnym „zlepšovákom" oproti diaľničným známkam niekoľkonásobne vzrástli. „Zákonite sa to odzrkadlí aj na cenách vyrábaných výrobkov," konštatuje Anna Svoradová, personálna riaditeľka Hyzy. Dodala, že o koľko presne zaplatí zákazník viac, ešte nevie presne povedať.
Zvyšovanie cien kvôli mýtu postihne aj potravinové reťazce. S tým, že to tak s najväčšom pravdepodobnosťou dopadne, už ráta COOP Jednota. „Samozrejme si myslím, že sa to stane. Ak ho prenesú do ceny naši dodávatelia, s čím my aj počítame, tak logicky ani jeden z nás to nemôže zobrať na svoje vlastné náklady," povedal pre SME Adrián Ďurček, predseda COOP Jednoty.
Zdražejú kuriéri, možno aj cestovné
Ľudia, ale aj firmy, si priplatia aj za kuriérske služby. Zdražovanie už ohlásila spoločnosť ReMax Courier, ktorá zaviedla od 18. Januára "mýtny príplatok", čo znamená, že ich služby budú vyššie o 0,02 eura za každý začatý kilogram hmotnosti zásielky. Podobný poplatok tiež zavedie firma Direct Parcel Distribution SK, podľa TASR to bude za začatý kilogram o 0,015 eura drahšie.
Na Slovensku sa už zvýšili aj ceny lístkov v medzimestskej doprave. Či sa k tomuto trendu pridajú aj Topoľčany, je zatiaľ otázne. Veolia Transport, ktorá sa stará o autobusovú dopravu v topoľčianskom okrese, zaplatila za nevyhnuté výdavky spojené s mýtom až 59 tisíc eur. Či sa tento fakt premietne aj do nákladov na prepravu a ceny lístkov, je podľa Milana Jankulára zatiaľ predčasné hovoriť. Dodal, že múdrejší budú až v februári.
Ak úsek neprejdú celý, nezaplatia
Robert Fico sa na zvýšenie výdavkov kvôli mýtu ohradil tým, že prijaté kompenzačné opatrenia vynulujú účinok mýta. Mal tým na mysli zníženie spotrebnej dane z nafty a nulové mýto na cestách prvej triedy do konca januára. Problém sa ale vynoril u firiem, ktoré sídlia v okrajových častiach obcí a prepravujú tovar do inej obce tým spôsobom, že cez svoju obec prejdú iba časť zo spoplatneného úseku. „Ak je zo spoplatneného úseku sedem odbočiek do obcí, zídeme z neho aj sedem krát, aby sme rozviezli tovar. No naša palubná jednotka aj sedemkrát pípne, čo zrejme znamená, že za jeden úsek zaplatíme sedemkrát," povedal jeden z autodopravcov.
Takýmto prípadom by čiastočne mohla pomôcť novinka ministra dopravy Ľubomíra Vážneho, ktorý rozhodol, že dopravca, ktorý neprejde celým spoplatneným úsekom, mýto proste nezaplatí. „Týka sa to každého dopravcu v prípade, že opustí úsek a neprejde ho celý," vysvetlil Vážny. Takéto privilégiu potrvá iba vo februári a v marci, dokedy štát neprerozdelí úseky.