Štvrtok, 17. jún, 2021 | Meniny má AdolfKrížovkyKrížovky

František Šuchman dával veterána dohromady takmer štyri roky

Bývalý automechanik František Šuchman trpí náklonnosťou k autám aj na dôchodku. Doma má dva veterány, s ktorými jazdí na preteky.

Naposledy bola Praga vystavená v Nitre.Naposledy bola Praga vystavená v Nitre. (Zdroj: JOŽO MALÝ)

TOPOĽČANY. Rukami topoľčianskeho automechanika Františka Šuchmana prešli počas jeho profesionálnej kariéry tisícky áut, no motorizmus a láska k autám ho nezunovali ani na dôchodku. Pred desiatimi rokmi doviezol domov polorozpadnutú Pragu Piccolo vyrobenú v roku 1928.

„Auto som kúpil na inzerát zo stredného Slovenska. Majitelia ho najskôr chceli renovovať, ale potom od toho upustili, lebo išlo o totálny vrak. Bolo bez kolies, prístrojovej dosky a nemalo ani podlahu. Boli to len štyri blatníky a štvoro dverí a motor," spomína na rok 2000 František Šuchman.

Skryť Vypnúť reklamu

Štyri roky práce

Obnova historického vozidla nebola jednoduchá. Majiteľ ho musel celé zrenovovať a náhradné diely sa ťažko zháňali na burzách.

„Ešte šťastie, že som vyučený automechanik, a tak som si niektoré veci dokázal sám vyrobiť. Inak by som celú rekonštrukciu ani nezaplatil," hovorí.

Auto dával Šuchman dohromady viac ako tri roky a v roku 2004 s ním išiel na atestáciu do Trnavy. „Je to niečo podobné ako stanica technickej kontroly, ale oveľa prísnejšie," vysvetľuje. „Na atestácii sa posudzuje, či sa auto čo najvernejšie podobá pôvodnému modelu."

Keďže kontrola dopadla dobre už v júni 2004 sa zúčastnil na prvých pretekoch. Odvtedy sa zúčastnil mnohých stretnutí veteránov na Slovensku i v okolitých krajinách sa so svojou Pragou získal 24 pohárov.

Skryť Vypnúť reklamu

Auto bolo aj na výstavách a minulý mesiac ho mohli obdivovať návštevníci nákupného centra Mlyny v Nitre. No a 1. mája sa Praga vydala spolu s ďalšími veteránmi na prvú tohtoročnú jazdu, ktorá viedla aj cez Radošinu a Veľké Ripňany.

Spoľahlivé auto

Šuchmanovo Picolo bolo vyrobené v pražskej fabrike Praga v roku 1928 a v tom čase patrilo medzi ľudové a spoľahlivé vozidlá. „Auto bolo jedno z najlacnejších, stálo 45 tisíc korún," hovorí. „Má litrový motor s výkonom 118 koní, spotrebu deväť litrov na sto kilometrov a dosiahne maximálnu rýchlosť 85 km/h. Pragu sa mi podarilo opraviť tak, že sa výkonmi sa približuje pôvodným hodnotám."

Auto bolo na svoju dobu moderné. Má elektrický štartér, ale motor sa dal nakopnúť aj kľukou. Nechýbal v ňom ani tachometer a vtedajšou novinkou bol počítač kilometrov do 100 km.

Skryť Vypnúť reklamu

Má aj fiatku

Okrem Pragy vlastní František Šuchman a Fiat 600 vyrobený v roku 1964. Je členom Fiat klubu Banská Bystrica kam chodí na stretnutia.

Na našu otázku, či si ešte plánuje zadovážiť nejakého veterána reagoval: „Ak dostanem mimoriadne dobrú ponuku, možno si ešte čosi zaobstarám. Je s tým však strašne veľa roboty. A človek musí byť do toho fanatik."

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rady nad zlato: Naučte sa pripraviť dezerty ako z cukrárne
  2. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  3. Crème de la crème po slovensky
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  8. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  1. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  2. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  3. Zázračná škola so zelenou strechou
  4. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  5. Crème de la crème po slovensky
  6. Rady nad zlato: Naučte sa pripraviť dezerty ako z cukrárne
  7. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  8. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 27 014
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 13 608
  3. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 11 570
  4. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 570
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 9 015
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 6 763
  7. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 5 997
  8. Po Slovensku na motorke 5 729
  9. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 237
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 5 116
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Topoľčany a Partizánske - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Topoľčany

Diskusiu sledujte naživo vo štvrtok o 14. hodine.


15. jún

Životná púť voňavej hviezdy, kávy Emília, začala v roku 1935 v talianskom prístavnom meste Terst, keď kávičkárski gurmáni v laboratóriách namiešali kávovú zmes z vyše 6 rôznych káv druhu Arabica.


16. jún
Ján Mucha v relácii MY športujeme.

Pozrite si exkluzívny rozhovor v relácii MY športujeme.


12 h
V Bánovciach pribudne aj nový cyklopruh.

Rekonštrukcia na ulici Svätoplukova v Bánovciach nad Bebravou je rozdelená na dve etapy.


16. jún

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Medvede sa v minulosti v našom regióne nevyskytovali.


16. jún

K príčine smrti sa vyjadria, až keď budú k dispozícii laboratórne výsledky. Predbežne to s očkovaním nesúvislo.


15. jún

Ľudia nemajú šancu na voľný prístup k vodnej ploche.


11 h

Nečakaná správa o skone Júliusa Kohúta zasiahla mnohých.


3 h

Už ste čítali?