Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

František Šuchman dával veterána dohromady takmer štyri roky

Bývalý automechanik František Šuchman trpí náklonnosťou k autám aj na dôchodku. Doma má dva veterány, s ktorými jazdí na preteky.

Naposledy bola Praga vystavená v Nitre.Naposledy bola Praga vystavená v Nitre. (Zdroj: JOŽO MALÝ)

TOPOĽČANY. Rukami topoľčianskeho automechanika Františka Šuchmana prešli počas jeho profesionálnej kariéry tisícky áut, no motorizmus a láska k autám ho nezunovali ani na dôchodku. Pred desiatimi rokmi doviezol domov polorozpadnutú Pragu Piccolo vyrobenú v roku 1928.

„Auto som kúpil na inzerát zo stredného Slovenska. Majitelia ho najskôr chceli renovovať, ale potom od toho upustili, lebo išlo o totálny vrak. Bolo bez kolies, prístrojovej dosky a nemalo ani podlahu. Boli to len štyri blatníky a štvoro dverí a motor," spomína na rok 2000 František Šuchman.

SkryťVypnúť reklamu

Štyri roky práce

Obnova historického vozidla nebola jednoduchá. Majiteľ ho musel celé zrenovovať a náhradné diely sa ťažko zháňali na burzách.

„Ešte šťastie, že som vyučený automechanik, a tak som si niektoré veci dokázal sám vyrobiť. Inak by som celú rekonštrukciu ani nezaplatil," hovorí.

Auto dával Šuchman dohromady viac ako tri roky a v roku 2004 s ním išiel na atestáciu do Trnavy. „Je to niečo podobné ako stanica technickej kontroly, ale oveľa prísnejšie," vysvetľuje. „Na atestácii sa posudzuje, či sa auto čo najvernejšie podobá pôvodnému modelu."

Keďže kontrola dopadla dobre už v júni 2004 sa zúčastnil na prvých pretekoch. Odvtedy sa zúčastnil mnohých stretnutí veteránov na Slovensku i v okolitých krajinách sa so svojou Pragou získal 24 pohárov.

SkryťVypnúť reklamu

Auto bolo aj na výstavách a minulý mesiac ho mohli obdivovať návštevníci nákupného centra Mlyny v Nitre. No a 1. mája sa Praga vydala spolu s ďalšími veteránmi na prvú tohtoročnú jazdu, ktorá viedla aj cez Radošinu a Veľké Ripňany.

Spoľahlivé auto

Šuchmanovo Picolo bolo vyrobené v pražskej fabrike Praga v roku 1928 a v tom čase patrilo medzi ľudové a spoľahlivé vozidlá. „Auto bolo jedno z najlacnejších, stálo 45 tisíc korún," hovorí. „Má litrový motor s výkonom 118 koní, spotrebu deväť litrov na sto kilometrov a dosiahne maximálnu rýchlosť 85 km/h. Pragu sa mi podarilo opraviť tak, že sa výkonmi sa približuje pôvodným hodnotám."

Auto bolo na svoju dobu moderné. Má elektrický štartér, ale motor sa dal nakopnúť aj kľukou. Nechýbal v ňom ani tachometer a vtedajšou novinkou bol počítač kilometrov do 100 km.

SkryťVypnúť reklamu

Má aj fiatku

Okrem Pragy vlastní František Šuchman a Fiat 600 vyrobený v roku 1964. Je členom Fiat klubu Banská Bystrica kam chodí na stretnutia.

Na našu otázku, či si ešte plánuje zadovážiť nejakého veterána reagoval: „Ak dostanem mimoriadne dobrú ponuku, možno si ešte čosi zaobstarám. Je s tým však strašne veľa roboty. A človek musí byť do toho fanatik."

Najčítanejšie na My Topoľčany

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  2. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  3. Spacák na kozmetiku?
  4. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  6. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  1. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  2. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  3. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  4. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 156
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 344
  3. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 5 940
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 950
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 735
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 134
  7. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 1 917
  8. ČSOB hľadá zamestnancov: Skvelá kampaň, chystajte životopis! 1 186

Blogy SME

  1. Marek Brenčič: Ukrajine prajem, aby bežala úspešný maratón
  2. Irena Šimuneková: Trenčiansky luh a okolie
  3. Vladimír Krátky: Kam sa hrabe Wiener šniceľ na naše bryndzáky !
  4. Martina Paulenová: Narodeninový darček
  5. Vanda Tuchyňová: Svedectvo byváleho krajského predsedu OĽANO v Žiline
  6. Tomáš Bilik: Ako sa mesto (ne) rozvíja ?
  7. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 452
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 422
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 889
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 911
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 516
  6. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 3 501
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 3 159
  8. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 005
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Topoľčany a Partizánske - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Topoľčany

Výstava a ochutnávka vín, Bojná

Rozhovor so starostom obce Bojná, Jozefom Stankovským.


14 h

Ochorenie čriev je závislé od životosprávy i potrebných pomôcok.


27. jún

Pre samosprávy sú zelené projekty prioritou, veľká byrokratická záťaž a náročnosť procesov pri uchádzaní sa o eurodotácie sú v prípade obcí a malých miest brzdou rozvoja. Rozprávali sme sa so SLÁVKOU LENČÉŠOVOU, expretkou na oblasť životného prostredia v Združení miest a obcí Slovenska.


17. jún
Pri cúvaní narazil do odstaveného vozidla.

Policajti Okresného dopravného inšpektorátu v Topoľčanoch objasňujú okolnosti dopravnej nehody ku ktorej došlo v obci Nemečky.


21. jún

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ďalší duchovný, ktorý pôsobil v tej istej oravskej farnosti, na svoj trest čaká.


7 h

Priehradu ešte len napúšťajú po rozsiahlej rekonštrukcii. Je mimo prevádzky.


8 h

V obci Zákopčie odstraňujú následky po ničivej povodni.


27. jún

Všetky metódy plašenia zlyhali.


a 1 ďalší 27. jún

Blogy SME

  1. Marek Brenčič: Ukrajine prajem, aby bežala úspešný maratón
  2. Irena Šimuneková: Trenčiansky luh a okolie
  3. Vladimír Krátky: Kam sa hrabe Wiener šniceľ na naše bryndzáky !
  4. Martina Paulenová: Narodeninový darček
  5. Vanda Tuchyňová: Svedectvo byváleho krajského predsedu OĽANO v Žiline
  6. Tomáš Bilik: Ako sa mesto (ne) rozvíja ?
  7. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 452
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 422
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 889
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 911
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 516
  6. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 3 501
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 3 159
  8. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 005
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu