TOPOĽČANY. Rukami topoľčianskeho automechanika Františka Šuchmana prešli počas jeho profesionálnej kariéry tisícky áut, no motorizmus a láska k autám ho nezunovali ani na dôchodku. Pred desiatimi rokmi doviezol domov polorozpadnutú Pragu Piccolo vyrobenú v roku 1928.
„Auto som kúpil na inzerát zo stredného Slovenska. Majitelia ho najskôr chceli renovovať, ale potom od toho upustili, lebo išlo o totálny vrak. Bolo bez kolies, prístrojovej dosky a nemalo ani podlahu. Boli to len štyri blatníky a štvoro dverí a motor," spomína na rok 2000 František Šuchman.
Štyri roky práce
Obnova historického vozidla nebola jednoduchá. Majiteľ ho musel celé zrenovovať a náhradné diely sa ťažko zháňali na burzách.
„Ešte šťastie, že som vyučený automechanik, a tak som si niektoré veci dokázal sám vyrobiť. Inak by som celú rekonštrukciu ani nezaplatil," hovorí.
Auto dával Šuchman dohromady viac ako tri roky a v roku 2004 s ním išiel na atestáciu do Trnavy. „Je to niečo podobné ako stanica technickej kontroly, ale oveľa prísnejšie," vysvetľuje. „Na atestácii sa posudzuje, či sa auto čo najvernejšie podobá pôvodnému modelu."
Keďže kontrola dopadla dobre už v júni 2004 sa zúčastnil na prvých pretekoch. Odvtedy sa zúčastnil mnohých stretnutí veteránov na Slovensku i v okolitých krajinách sa so svojou Pragou získal 24 pohárov.
Auto bolo aj na výstavách a minulý mesiac ho mohli obdivovať návštevníci nákupného centra Mlyny v Nitre. No a 1. mája sa Praga vydala spolu s ďalšími veteránmi na prvú tohtoročnú jazdu, ktorá viedla aj cez Radošinu a Veľké Ripňany.
Spoľahlivé auto
Šuchmanovo Picolo bolo vyrobené v pražskej fabrike Praga v roku 1928 a v tom čase patrilo medzi ľudové a spoľahlivé vozidlá. „Auto bolo jedno z najlacnejších, stálo 45 tisíc korún," hovorí. „Má litrový motor s výkonom 118 koní, spotrebu deväť litrov na sto kilometrov a dosiahne maximálnu rýchlosť 85 km/h. Pragu sa mi podarilo opraviť tak, že sa výkonmi sa približuje pôvodným hodnotám."
Auto bolo na svoju dobu moderné. Má elektrický štartér, ale motor sa dal nakopnúť aj kľukou. Nechýbal v ňom ani tachometer a vtedajšou novinkou bol počítač kilometrov do 100 km.
Má aj fiatku
Okrem Pragy vlastní František Šuchman a Fiat 600 vyrobený v roku 1964. Je členom Fiat klubu Banská Bystrica kam chodí na stretnutia.
Na našu otázku, či si ešte plánuje zadovážiť nejakého veterána reagoval: „Ak dostanem mimoriadne dobrú ponuku, možno si ešte čosi zaobstarám. Je s tým však strašne veľa roboty. A človek musí byť do toho fanatik."