TOPOĽČANY. Problémy s rómskymi obyvateľmi žijúcimi v lokalite Pod kalváriou boli podnetom k prijatiu plánu práce mesta Topoľčany s rómskou komunitou, ktoré schválili poslanci mestského zastupiteľstva na svojom 30. zasadnutí. Samotní obyvatelia spomínanej lokality sa sťažujú na zlé vzťahy v komunite, pričom ide prevažne o príbuzných.
Neospravedlnené hodiny
Tento problém treba riešiť u rómskej komunity od útleho detstva, pretože ako sa konštatuje v správe vedúcej odboru starostlivosti o občanov na Mestskom úrade v Topoľčanoch Evy Jančekovej, deti z rómskej komunity takmer vôbec nenavštevujú materskú školu, hoci práve v tomto veku dokážu vstrebať množstvo vedomostí a návykov, ktoré v ich domácom prostredí absentujú.
Dôsledkom sú neúspechy rómskych žiakov na základnej škole, ktoré sa nedarí odstrániť. Do školy si nenosia učebné pomôcky, v kolektíve vyvolávajú hádky a ostatným deťom ubližujú a nadávajú. Majú množstvo neospravedlnených hodín, znížené známky zo správania a väčšina rómskych žiakov ukončí školskú dochádzku v nižšom ako deviatom ročníku, pretože viackrát prepadne.
Zaujíma ich hudba a šport
Hlavnou príčinou spomínaných javov je nízka vzdelanostná úroveň rodičov a vyrastanie žiakov v nízkopodnetnom prostredí, ktoré im neposkytuje takmer žiadne možnosti pre rozvoj ich osobnosti. Svoju rolu hrajú aj slabo vypestované sociálne, hygienické a pracovné návyky.
Z vyučovacích predmetov sa rómski žiaci najviac zaujímajú o hudobnú, telesnú a výtvarnú výchovu. Popri tom preferujú športový, počítačový a dramatický krúžok .
Vzdelanostná úroveň spomínaných žiakov je na nízkej úrovni, pretože schopnosť ich myslenia je ovplyvnená rôznymi vývinovými poruchami učenia. Najčastejšie sa u nich vyskytuje dyslexia, dysgrafia a mentálna retardácia.
Komunitné centrum
Počet rómskych detí na topoľčianskych základných školách vzrastá a ich najvyšší podiel je na ZŠ Tovarnícka, kde ich je na prvom stupni až 65 percent a na druhom 16 %.
Práve z preto sa mesto rozhodlo zriadiť komunitné centrum pre rómsku komunitu na tejto škole. V jednej z učební začne fungovať už od septembra. Cieľom komunitného centra bude podporiť predškolské a základné vzdelávanie a zlepšiť sociálne prostredie detí a mládeže.
Pedagogicko-výchovní pracovníci sa v ňom budú v dopoludňajších hodinách venovať aj deťom v predškolskom veku a pripravovať ich na školskú dochádzku. Aktivity budú zamerané aj na rozvoj ich poznávacích schopností, tvorivosť a základy čítania. Podľa Jančekovaj počíta plán s 15 deťmi v predškolskom veku.
Popoludní zaplnia komunitné centrum deti 1.-4. ročníka, pričom sa bude hlavný dôraz klásť na prípravu na školské vyučovania a doučovanie niektorých predmetov.
Mladým vo veku 12-15 rokov budú určené piatkové stretnutia v komunitnom centre od 14. do 16. hodiny. Počas nich sa pedagogickí pracovníci zamerajú predovšetkým na poukázanie dôležitosti vzdelávania a pripravia aktivity podľa záujmu rómskej mládeže.
Začnú v septembri
Centrum pre rómsku komunitu na ZŠ Tovarnícka otvorí mesto 3. septembra. S deťmi v ňom budú pracovať dva pedagogicko-výchovní pracovníci a zatiaľ sa predpokladá financovanie jeho prevádzky z rozpočtu.
Podľa Evy Jančekovej však mesto chce získať financie na fungovanie komunitného centra z eurofondov, grantov, nadácií i z úradu splnomocnenca vlády pre rómske komunity. „Žiadosti o získanie financií sme ešte nepodali, pretože nie sú vyhlásené vhodné výzvy," povedala.