RADOŠINA. Spanilou jazdou z Radošiny cez Dvorec, Ardanovce, Šalgovce, Bzince a späť, ktorú absolvovalo niekoľko desiatok nablýskaných starých motoriek a pár áut pamätajúcich minulé tisícročie, vyvrcholil minulú sobotu zraz veteránov v Radošine.
Veteránisti sa stretli v Radošine už po druhý raz, pri vlaňajšej premiére ich motivovalo 80. výročie založenia značky Jawa.
„Na zraz prišla väčšina motoriek, sme tu „Jawáci," aj ja sa medzi nich radím," prezradil nám organizátor stretnutia Juraj Helbich.
Prišiel na Jawe ČZ 250 vyrobenej v roku 1959, ktorú zdedil po ujovi. „Mal som na ňu aj pár kupcov a bolo mi ľúto ju predať. Opravovať som ju začal pred šiestimi rokmi. Problémy s náhradnými dielmi neboli, lebo na tomto type, ktorému sa tiež hovorí „kývačka," jazdilo veľa ľudí."
V súčasnosti dáva Juraj Helbich dohromady druhú motorku, tzv. „perák." Tento, v minulosti tiež obľúbený typ Jawy sa začal vyrábať po druhej svetovej vojne, a so zháňaním náhradných dielov naň sú už väčšie problémy.
Jurajovi sa ich na zraze možno podarilo vyriešiť, veď do Radošiny zavítalo vyše tridsať majiteľov rôznych motocyklov rôznych značiek. Prišli z blízkeho aj vzdialenejšieho okolia a tí skôr narodení mohli zaspomínať na svoju mladosť, pretože pred pár desiatkami rokov boli motorky veľkou módou, čo nám potvrdil aj Juraj Helbich: „Keď som si ako pätnásťročný urobil vodičák, začal som jazdiť na Pionieri a neskôr som mal Jawu 175 ČZ Sport. Tie motorky už nemám, po návrate z vojenčiny som ich predal. Už som mal iné záujmy."
Kým starší spomínali tí najmladší mohli obdivovať nielen motocykle, ale trojkolky Velorex, nazývané hadraplán, či otvorené policajné vozidlo Škoda, no najväčšiu pozornosť vzbudzoval Citroën z roku 1932.