Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Pred päťdesiatimi rokmi vznikla v Topoľčanoch autoškola

Topoľčianska autoškola funguje už polstoročie. Sprvoti sa jazdilo na vyradených autách. Minimálne ceny za vodičský kurz by mali byť pevne stanovené

V minulosti sa jazdilo len na škodovkách.V minulosti sa jazdilo len na škodovkách. (Zdroj: ARCHÍV AUTOPROGRES)

.

Záujemca o vodičský preukaz si dnes len v Topoľčanoch môže vybrať z desiatich autoškôl, a nemusí ani čakať na termín kedy bude zaradený do vodičského kurzu. V minulosti to také jednoduché nebolo a ani autoškola v každom meste nebola samozrejmosťou.

Pri zrode prvej autoškoly v Topoľčanoch stál Anton Michalička, ktorý sa vzdelávaniu vodičov venuje dodnes. „Autoškolu som spoluzakladal v roku 1960, kedy sa po novom územno-správnom členení Slovenska stali Topoľčany sídlom veľkého okresu, ktorý zahŕňal aj Bánovce a Partizánske. Dovtedy sídlila autoškola v Nitre, do Topoľčian sme chodili externe, pokiaľ mal niekto záujem o vodičský preukaz, lebo áut bolo oveľa menej. Učili sme v v káblováckej jedálni, alebo na základnej škole, proste kde bola nejaká miestnosť," spomína na svoje začiatky v Topoľčanoch Michalička.

Skryť Vypnúť reklamu

Na motorkách po snehu

V šesťdesiatych rokoch minulého storočia tvorili väčšinu žiakov autoškoly záujemcovia o vodičský preukaz na motorku. V tom období to bol najrozšírenejší dopravný prostriedok. „Do roka bol jeden automobilový kurz, ktorý absolvovalo najviac šesťdesiat ľudí. Vodičský preukaz na motorku si robilo minimálne trikrát toľko záujemcov. Vtedy sa robili jazdy na motorke aj cez zimu, keď bol napadaný sneh," vysvetľuje Michalička.

Odlišný bol aj vozový park. Budúci vodiči absolvovali jazdy na osobných autách Škoda Tudor. V tom čase išlo o vyradené vozidlá, ktoré dostávali autoškoly z vojenských správ.

Neskôr prišli Octávie 440 Spartak a potom prišli škodovky 1000 MB, 100 a 120 L. Na iných značkách sa v minulosti nejazdilo, ale zásadnou zmenou bolo, že autoškoly už nedostávali vyradené autá.

Skryť Vypnúť reklamu

„Nové Škodovky zabezpečovalo centrálne riaditeľstvo autoškôl priamo vo fabrike. Chodili sme po ne do Mladej Boleslavi a vozidlo sa v autoškole nesmelo používať dlhšie ako štyri roky, potom sa vyradilo. Dnes sa jazdí na autách dovtedy, kým spĺňajú technickú normu a prejdú technickou kontrolou," hovorí Michalička.

Nehoda bola zriedkavosťou

S rozvojom motorizmu sa zvyšoval aj počet vozidiel v autoškole. V období rokov,1960 keď boli osobné autá len na poukaz začínala topoľčianska autoškola s tromi nákladnými a piatimi osobnými autami pre Topoľčany, Partizánske a Bánovce. V roku 1990 mala autoškola 12 nákladných 16 osobných vozidiel.

„Kým v šesťdesiatych rokoch musel uchádzač o vodičský preukaz odjazdiť minimálne 20 hodín, teraz je to 31. Vtedy však jazdilo oveľa menej áut. Dopravná nehoda bola zriedkavosťou, a keď sa niekde stala, išli sme sa na ňu pozrieť z Topoľčian aj do Partizánskeho," komentuje rozvoj automobilizmu Michalička.

Skryť Vypnúť reklamu

Ceny sa nedajú znižovať

Po roku 1990 vzniklo v Topoľčanoch, Bánovciach a Partizánskom minimálne desať súkromných autoškôl, a bokom nezostal ani Anton Michalička.

„Ročne vyškolíme v troch okresoch okolo tisíc vodičov. Horšie však je, že kvôli cenovej konkurencii medzi autoškolami môže utrpieť kvalita výcviku vodičov. Niektoré firmy totiž dotujú autoškoly z inej činnosti a ceny vodičských kurzov znižujú na takú úroveň, ktorá nepokrýva ani náklady na výcvik. Citeľné je to hlavne v Bratislave a pôsobí to likvidačne, pretože autoškoly, ktoré nemajú inú činnosť musia na niečom ušetriť, a to sa dá jedine na autách na krátení predpísaného počtu odučených hodín teda na žiakoch učiteľoch, vysvetľuje. Michalička.

Podľa neho by mal minimálne ceny za vodičské kurzy stanoviť štát, tak ako je to bežné v niektorých európskych krajinách.

„V Slovinsku a v Maďarsku je cena za kurz limitovaná výškou priemerného mesačného platu. Ak by to bolo zavedené aj u nás, neboli by problémy s obnovou vozového parku a odmenami pre učiteľov, a hlavne by sa skvalitnil výcvik" myslí si Michalička.

Bez elektroniky je to lepšie

V súvislosti s praktickou výučbou v autoškolách nás upozornil ešte na jeden dôležitý fakt. Hovorí, že nie je dobré, ak sa frekventanti autoškôl učia jazdiť na silných autách,.

Tieto autá sú vybavené kvalitnými elektronickými zabezpečovacími zariadeniami, ktoré pomáhajú vozidlo ovládať. Napríklad automaticky vyrovnávajú šmyk, nepovolia pretáčanie kolies a iné veci. Žiak ktorý sa naučí jazdiť na takomto aute, a si sadne od obyčajného, bez spomínaných prvkov, sa môže dostať do veľkých problémov.

„Bežné auto, ktoré neovláda elektronika sa totiž chová úplne inak keď dostane šmyk, ktorý môže vyrovnať iba vodič. Množiace sa čelné zrážky nezvládnuté šmyky sú len chybou vodičov. Práve preto by sa mal výcvik robiť na najčastejšie predávaných a jednoduchých autách, aby vodič dokázal ovládať všetko," dodal Anton Michalička.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  2. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  3. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  4. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  5. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  6. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  8. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  1. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  2. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  3. Budúcnosť M&A v Európe
  4. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  5. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  6. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  7. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  10. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 783
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 489
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 847
  4. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 106
  5. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 068
  6. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 667
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 612
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 522
  9. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 419
  10. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 396
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Topoľčany a Partizánske - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Topoľčany

Štyridsiatka na krku, na ihrisku ale patria medzi najlepších

Vybrali sme najlepšiu jedenástku hráčov, ktorí na jeseň pôsobili vo futbalových tímov patriacich do ObFZ Topoľčany.

Nutriám zo Skačian ľudia neprekážajú, nechajú sa i nakŕmiť

Obec Skačany (okres Partizánske) sa môže pochváliť zvieracou atrakciou.

Dievča kŕmi nutriu pri jazierku v obci Skačany. Obec Skačany (okres Partizánske) sa môže pochváliť zvieracou atrakciou. Nutrie, ktoré žijú v blízkosti miestneho jazera, chodia sledovať nielen miestni, ale i ďalší ľudia z blízkeho či vzdialenejšieho okolia. Ľudská prítomnosť zvieratám neprekáža, nechajú sa i nakŕmiť. V Skačanoch 23. novembra 2020.

Topoľčianske kino zatiaľ neotvoria

Distribútori nedodávajú nové filmy po celej Európe, kiná nemajú žiadne novinky.

Kinosála v Topoľčanoch.

Sedemnásť rokov robí hokej v Maďarsku. V ktorých ligách pôsobil ako hlavný rozhodca?

Hokejový rozhodca a tréner Vladimír Babic organizuje v Maďarsku rôzne hokejové kempy a turnaje.

Hokejový tréner a rozhodca Vladimír Babic so svojou rodinkou.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na rýchlostnej ceste R1 sa dnes stala ďalšia nehoda, vodič je popálený

Po prvej nehode zomrela žena, po druhej bojuje o život muž.

Vianočné trhy v Martine budú

Druhá vlna koronavírusu slabne, no ťažko povedať, akú silu bude mať v predvianočnom období. Mesto napriek tomu pripraví vianočné trhy. Budú mať ale svoje epidemiologické pravidlá.

Pri inštalácii vianočnej výzdoby v Mlynoch prišiel mladý muž o nohu

Pracovník spadol z výšky približne 20 metrov. Utrpel množstvo zranení.

Už ste čítali?