Pondelok, 29. november, 2021 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Pred päťdesiatimi rokmi vznikla v Topoľčanoch autoškola

Topoľčianska autoškola funguje už polstoročie. Sprvoti sa jazdilo na vyradených autách. Minimálne ceny za vodičský kurz by mali byť pevne stanovené

V minulosti sa jazdilo len na škodovkách.V minulosti sa jazdilo len na škodovkách. (Zdroj: ARCHÍV AUTOPROGRES)

.

Záujemca o vodičský preukaz si dnes len v Topoľčanoch môže vybrať z desiatich autoškôl, a nemusí ani čakať na termín kedy bude zaradený do vodičského kurzu. V minulosti to také jednoduché nebolo a ani autoškola v každom meste nebola samozrejmosťou.

Pri zrode prvej autoškoly v Topoľčanoch stál Anton Michalička, ktorý sa vzdelávaniu vodičov venuje dodnes. „Autoškolu som spoluzakladal v roku 1960, kedy sa po novom územno-správnom členení Slovenska stali Topoľčany sídlom veľkého okresu, ktorý zahŕňal aj Bánovce a Partizánske. Dovtedy sídlila autoškola v Nitre, do Topoľčian sme chodili externe, pokiaľ mal niekto záujem o vodičský preukaz, lebo áut bolo oveľa menej. Učili sme v v káblováckej jedálni, alebo na základnej škole, proste kde bola nejaká miestnosť," spomína na svoje začiatky v Topoľčanoch Michalička.

Skryť Vypnúť reklamu

Na motorkách po snehu

V šesťdesiatych rokoch minulého storočia tvorili väčšinu žiakov autoškoly záujemcovia o vodičský preukaz na motorku. V tom období to bol najrozšírenejší dopravný prostriedok. „Do roka bol jeden automobilový kurz, ktorý absolvovalo najviac šesťdesiat ľudí. Vodičský preukaz na motorku si robilo minimálne trikrát toľko záujemcov. Vtedy sa robili jazdy na motorke aj cez zimu, keď bol napadaný sneh," vysvetľuje Michalička.

Odlišný bol aj vozový park. Budúci vodiči absolvovali jazdy na osobných autách Škoda Tudor. V tom čase išlo o vyradené vozidlá, ktoré dostávali autoškoly z vojenských správ.

Neskôr prišli Octávie 440 Spartak a potom prišli škodovky 1000 MB, 100 a 120 L. Na iných značkách sa v minulosti nejazdilo, ale zásadnou zmenou bolo, že autoškoly už nedostávali vyradené autá.

Skryť Vypnúť reklamu

„Nové Škodovky zabezpečovalo centrálne riaditeľstvo autoškôl priamo vo fabrike. Chodili sme po ne do Mladej Boleslavi a vozidlo sa v autoškole nesmelo používať dlhšie ako štyri roky, potom sa vyradilo. Dnes sa jazdí na autách dovtedy, kým spĺňajú technickú normu a prejdú technickou kontrolou," hovorí Michalička.

Nehoda bola zriedkavosťou

S rozvojom motorizmu sa zvyšoval aj počet vozidiel v autoškole. V období rokov,1960 keď boli osobné autá len na poukaz začínala topoľčianska autoškola s tromi nákladnými a piatimi osobnými autami pre Topoľčany, Partizánske a Bánovce. V roku 1990 mala autoškola 12 nákladných 16 osobných vozidiel.

„Kým v šesťdesiatych rokoch musel uchádzač o vodičský preukaz odjazdiť minimálne 20 hodín, teraz je to 31. Vtedy však jazdilo oveľa menej áut. Dopravná nehoda bola zriedkavosťou, a keď sa niekde stala, išli sme sa na ňu pozrieť z Topoľčian aj do Partizánskeho," komentuje rozvoj automobilizmu Michalička.

Skryť Vypnúť reklamu

Ceny sa nedajú znižovať

Po roku 1990 vzniklo v Topoľčanoch, Bánovciach a Partizánskom minimálne desať súkromných autoškôl, a bokom nezostal ani Anton Michalička.

„Ročne vyškolíme v troch okresoch okolo tisíc vodičov. Horšie však je, že kvôli cenovej konkurencii medzi autoškolami môže utrpieť kvalita výcviku vodičov. Niektoré firmy totiž dotujú autoškoly z inej činnosti a ceny vodičských kurzov znižujú na takú úroveň, ktorá nepokrýva ani náklady na výcvik. Citeľné je to hlavne v Bratislave a pôsobí to likvidačne, pretože autoškoly, ktoré nemajú inú činnosť musia na niečom ušetriť, a to sa dá jedine na autách na krátení predpísaného počtu odučených hodín teda na žiakoch učiteľoch, vysvetľuje. Michalička.

Podľa neho by mal minimálne ceny za vodičské kurzy stanoviť štát, tak ako je to bežné v niektorých európskych krajinách.

„V Slovinsku a v Maďarsku je cena za kurz limitovaná výškou priemerného mesačného platu. Ak by to bolo zavedené aj u nás, neboli by problémy s obnovou vozového parku a odmenami pre učiteľov, a hlavne by sa skvalitnil výcvik" myslí si Michalička.

Bez elektroniky je to lepšie

V súvislosti s praktickou výučbou v autoškolách nás upozornil ešte na jeden dôležitý fakt. Hovorí, že nie je dobré, ak sa frekventanti autoškôl učia jazdiť na silných autách,.

Tieto autá sú vybavené kvalitnými elektronickými zabezpečovacími zariadeniami, ktoré pomáhajú vozidlo ovládať. Napríklad automaticky vyrovnávajú šmyk, nepovolia pretáčanie kolies a iné veci. Žiak ktorý sa naučí jazdiť na takomto aute, a si sadne od obyčajného, bez spomínaných prvkov, sa môže dostať do veľkých problémov.

„Bežné auto, ktoré neovláda elektronika sa totiž chová úplne inak keď dostane šmyk, ktorý môže vyrovnať iba vodič. Množiace sa čelné zrážky nezvládnuté šmyky sú len chybou vodičov. Práve preto by sa mal výcvik robiť na najčastejšie predávaných a jednoduchých autách, aby vodič dokázal ovládať všetko," dodal Anton Michalička.

Najčítanejšie na My Topoľčany

Inzercia - Tlačové správy

  1. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  2. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  3. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom
  4. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  5. Dávajú osemročnú záruku. Batérie vyvíjajú už desať rokov
  6. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  7. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  8. Proxenta oficiálne potvrdila záujem o ďalšie investície na Kube
  9. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  10. Získaj náskok pred štartom
  1. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  2. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  3. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  4. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  5. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  6. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  7. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  8. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  9. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 400
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 647
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 375
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 034
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 136
  6. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 674
  7. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 410
  8. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 314
  9. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 871
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 817

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Igor Matovič - stena oka hurikánu...
  2. Ladislav Boršoš: Spejbl a Hurvínek…
  3. Martin Greguš: V akom stave sú dopravné komunikácie v Bratislave? Aký je Váš názor?
  4. Jiří Ščobák: Trading: Když už chcete rychle a spekulativně obchodovat, věnujte se oblasti, které rozumíte
  5. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #26 - Pol roka a prvý kilometer
  6. Jaroslav Polaček: Pamätáte si ešte na modré tabuľky? Ja už ani nie!
  7. Ján Marton: Progresívna vízia ministerstva pôdohospodárstva je skôr halucináciou diletantov.
  8. Adam Sedláček: Bravčové ucho pod stromčekom a sukňa nad kolenami
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 433
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 328
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 532
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 467
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 5 956
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 161
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 657
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 035
  1. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  2. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
  3. Valentína Sedileková: Komentujete vzhľad druhých ľudí? Ubližujete im viac, ako si uvedomujete
  4. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  6. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  7. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  8. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Topoľčany a Partizánske - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Topoľčany

Po celom Slovensku je situácia v zdravotníckych zariadeniach kritická. Čakanie na operáciu vzbudzuje obavy vždy. Ak však máte pred zákrokom práve v týchto mesiacoch, alebo vám operáciu posunuli, zvýšený strach a neistota sú úplne prirodzené. Práve v tejto situácii pomôže zmierniť stres možnosť skonzultovať svoj stav s viacerými lekármi. Vďaka novej službe Druhý medicínsky názor už aj s tými z popredných kliník v zahraničí.


5 h
Piatkový zápas sa musel odohrať už bez divákov.

Topoľčianski hádzanári vyhrali v pohárovom zápase, v ligovom dueli ale nestačili na ŠKP Bratislava. Počas najbližšieho týždňa odohrajú opäť až dva zápasy.


20 h
Vo štvrtok polícia kontrolovala covid pasy v obchodnom dome na Námestí M. R. Štefánika v Topoľčanoch.

Len za týždeň pribudlo v okrese 940 pozitívnych prípadov.


26. nov
Cyklochodník si nadšenci bicyklov vyskúšali aj počas septembrovej akcii.

Mesto chce vybudovať takmer 7-kilometrovú cyklotrasu.


26. nov

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Peter sa z tohto sveta rozhodol odísť dobrovoľne.


27. nov

Radnica pomenovanie ulice neodporučila.


27. nov

Nezvestný je od dnešného dňa.


(rv) 27. nov

Oddelenie opustilo viacero zamestnancov.


26. nov

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Igor Matovič - stena oka hurikánu...
  2. Ladislav Boršoš: Spejbl a Hurvínek…
  3. Martin Greguš: V akom stave sú dopravné komunikácie v Bratislave? Aký je Váš názor?
  4. Jiří Ščobák: Trading: Když už chcete rychle a spekulativně obchodovat, věnujte se oblasti, které rozumíte
  5. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #26 - Pol roka a prvý kilometer
  6. Jaroslav Polaček: Pamätáte si ešte na modré tabuľky? Ja už ani nie!
  7. Ján Marton: Progresívna vízia ministerstva pôdohospodárstva je skôr halucináciou diletantov.
  8. Adam Sedláček: Bravčové ucho pod stromčekom a sukňa nad kolenami
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 433
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 328
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 532
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 467
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 5 956
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 161
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 657
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 035
  1. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  2. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
  3. Valentína Sedileková: Komentujete vzhľad druhých ľudí? Ubližujete im viac, ako si uvedomujete
  4. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  6. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  7. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  8. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu