Utorok, 29. november, 2022 | Meniny má Vratko

Pred päťdesiatimi rokmi vznikla v Topoľčanoch autoškola

Topoľčianska autoškola funguje už polstoročie. Sprvoti sa jazdilo na vyradených autách. Minimálne ceny za vodičský kurz by mali byť pevne stanovené

V minulosti sa jazdilo len na škodovkách.V minulosti sa jazdilo len na škodovkách. (Zdroj: ARCHÍV AUTOPROGRES)

.

Záujemca o vodičský preukaz si dnes len v Topoľčanoch môže vybrať z desiatich autoškôl, a nemusí ani čakať na termín kedy bude zaradený do vodičského kurzu. V minulosti to také jednoduché nebolo a ani autoškola v každom meste nebola samozrejmosťou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri zrode prvej autoškoly v Topoľčanoch stál Anton Michalička, ktorý sa vzdelávaniu vodičov venuje dodnes. „Autoškolu som spoluzakladal v roku 1960, kedy sa po novom územno-správnom členení Slovenska stali Topoľčany sídlom veľkého okresu, ktorý zahŕňal aj Bánovce a Partizánske. Dovtedy sídlila autoškola v Nitre, do Topoľčian sme chodili externe, pokiaľ mal niekto záujem o vodičský preukaz, lebo áut bolo oveľa menej. Učili sme v v káblováckej jedálni, alebo na základnej škole, proste kde bola nejaká miestnosť," spomína na svoje začiatky v Topoľčanoch Michalička.

SkryťVypnúť reklamu

Na motorkách po snehu

V šesťdesiatych rokoch minulého storočia tvorili väčšinu žiakov autoškoly záujemcovia o vodičský preukaz na motorku. V tom období to bol najrozšírenejší dopravný prostriedok. „Do roka bol jeden automobilový kurz, ktorý absolvovalo najviac šesťdesiat ľudí. Vodičský preukaz na motorku si robilo minimálne trikrát toľko záujemcov. Vtedy sa robili jazdy na motorke aj cez zimu, keď bol napadaný sneh," vysvetľuje Michalička.

Odlišný bol aj vozový park. Budúci vodiči absolvovali jazdy na osobných autách Škoda Tudor. V tom čase išlo o vyradené vozidlá, ktoré dostávali autoškoly z vojenských správ.

Neskôr prišli Octávie 440 Spartak a potom prišli škodovky 1000 MB, 100 a 120 L. Na iných značkách sa v minulosti nejazdilo, ale zásadnou zmenou bolo, že autoškoly už nedostávali vyradené autá.

SkryťVypnúť reklamu

„Nové Škodovky zabezpečovalo centrálne riaditeľstvo autoškôl priamo vo fabrike. Chodili sme po ne do Mladej Boleslavi a vozidlo sa v autoškole nesmelo používať dlhšie ako štyri roky, potom sa vyradilo. Dnes sa jazdí na autách dovtedy, kým spĺňajú technickú normu a prejdú technickou kontrolou," hovorí Michalička.

Nehoda bola zriedkavosťou

S rozvojom motorizmu sa zvyšoval aj počet vozidiel v autoškole. V období rokov,1960 keď boli osobné autá len na poukaz začínala topoľčianska autoškola s tromi nákladnými a piatimi osobnými autami pre Topoľčany, Partizánske a Bánovce. V roku 1990 mala autoškola 12 nákladných 16 osobných vozidiel.

„Kým v šesťdesiatych rokoch musel uchádzač o vodičský preukaz odjazdiť minimálne 20 hodín, teraz je to 31. Vtedy však jazdilo oveľa menej áut. Dopravná nehoda bola zriedkavosťou, a keď sa niekde stala, išli sme sa na ňu pozrieť z Topoľčian aj do Partizánskeho," komentuje rozvoj automobilizmu Michalička.

SkryťVypnúť reklamu

Ceny sa nedajú znižovať

Po roku 1990 vzniklo v Topoľčanoch, Bánovciach a Partizánskom minimálne desať súkromných autoškôl, a bokom nezostal ani Anton Michalička.

„Ročne vyškolíme v troch okresoch okolo tisíc vodičov. Horšie však je, že kvôli cenovej konkurencii medzi autoškolami môže utrpieť kvalita výcviku vodičov. Niektoré firmy totiž dotujú autoškoly z inej činnosti a ceny vodičských kurzov znižujú na takú úroveň, ktorá nepokrýva ani náklady na výcvik. Citeľné je to hlavne v Bratislave a pôsobí to likvidačne, pretože autoškoly, ktoré nemajú inú činnosť musia na niečom ušetriť, a to sa dá jedine na autách na krátení predpísaného počtu odučených hodín teda na žiakoch učiteľoch, vysvetľuje. Michalička.

Podľa neho by mal minimálne ceny za vodičské kurzy stanoviť štát, tak ako je to bežné v niektorých európskych krajinách.

„V Slovinsku a v Maďarsku je cena za kurz limitovaná výškou priemerného mesačného platu. Ak by to bolo zavedené aj u nás, neboli by problémy s obnovou vozového parku a odmenami pre učiteľov, a hlavne by sa skvalitnil výcvik" myslí si Michalička.

Bez elektroniky je to lepšie

V súvislosti s praktickou výučbou v autoškolách nás upozornil ešte na jeden dôležitý fakt. Hovorí, že nie je dobré, ak sa frekventanti autoškôl učia jazdiť na silných autách,.

Tieto autá sú vybavené kvalitnými elektronickými zabezpečovacími zariadeniami, ktoré pomáhajú vozidlo ovládať. Napríklad automaticky vyrovnávajú šmyk, nepovolia pretáčanie kolies a iné veci. Žiak ktorý sa naučí jazdiť na takomto aute, a si sadne od obyčajného, bez spomínaných prvkov, sa môže dostať do veľkých problémov.

„Bežné auto, ktoré neovláda elektronika sa totiž chová úplne inak keď dostane šmyk, ktorý môže vyrovnať iba vodič. Množiace sa čelné zrážky nezvládnuté šmyky sú len chybou vodičov. Práve preto by sa mal výcvik robiť na najčastejšie predávaných a jednoduchých autách, aby vodič dokázal ovládať všetko," dodal Anton Michalička.

Najčítanejšie na My Topoľčany

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  2. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  3. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  4. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  5. Počúvaj hlas svojho srdca a študuj, čo ťa baví...
  6. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  7. Po štúdiu u nás si ťa skvelá práca nájde sama
  8. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  1. Zmeny v systéme revíznych postupov
  2. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  3. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  4. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  5. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  6. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  7. Aby ste si pri príprave vianočných dobrôt spievali od radosti
  8. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 18 852
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 7 365
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 894
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 383
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 664
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 996
  7. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022 1 675
  8. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 609

Blogy SME

  1. Michaela Jónová: Posledné Vianoce
  2. Martina Paulenová: Prečo (ne)bijem svoje deti
  3. Martin Šuraba: Bol som pri strednej škole
  4. Irena Šimuneková: Strážov
  5. Post Bellum SK: Na stromoch viseli tí, ktorí sa postavili Nemcom na odpor
  6. Eva Gallova: Vtipy o lekároch, ktorí vyjednávajú s politikmi a o politikoch, ktorí sa robia, že vyjednávajú s lekármi
  7. Marek Mačuha: Futbal - kto postúpi na svetovom pohári?
  8. Peter Maroncik: Keď takto vypadá radostná oslava, ako by vypadala nasranosť?
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 157 714
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 749
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 124
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 840
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 015
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 864
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 419
  8. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 2 496
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Topoľčany a Partizánske - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Topoľčany

Hádanky, hry a hlavolamy pre všetky zvedavé deti od päť do sedem rokov sú súčasťou zošita s názvom Tešíme sa do školy, ktorý vychádza na 32 stranách.


28. nov

Výber TOP športových správ z regiónov.


25. nov
MY | TOP správy z regiónov

Prečítajte si výber TOP správ z regiónov.


25. nov
Leo Cápay a ocenenie Prekroč svoj tieň

Tínedžer získal ocenenie v špeciálnej kategórii Prekroč svoj tieň.


25. nov

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Súkromný investor chystá výstavbu takmer 30 rodinných domov.


28. nov

Z Banskej Bystrice odchádzajú niektorí do Zvolena, má lacnejšie bývanie.


27. nov

V Turčianskej kotline by mali spracovávať stotisíc ton odpadu ročne.


12 h

O osude školy rozhodnú mestskí poslanci.


28. nov

Blogy SME

  1. Michaela Jónová: Posledné Vianoce
  2. Martina Paulenová: Prečo (ne)bijem svoje deti
  3. Martin Šuraba: Bol som pri strednej škole
  4. Irena Šimuneková: Strážov
  5. Post Bellum SK: Na stromoch viseli tí, ktorí sa postavili Nemcom na odpor
  6. Eva Gallova: Vtipy o lekároch, ktorí vyjednávajú s politikmi a o politikoch, ktorí sa robia, že vyjednávajú s lekármi
  7. Marek Mačuha: Futbal - kto postúpi na svetovom pohári?
  8. Peter Maroncik: Keď takto vypadá radostná oslava, ako by vypadala nasranosť?
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 157 714
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 749
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 124
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 840
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 015
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 864
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 419
  8. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 2 496
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu