Pred päťdesiatimi rokmi vznikla v Topoľčanoch autoškola

Topoľčianska autoškola funguje už polstoročie. Sprvoti sa jazdilo na vyradených autách. Minimálne ceny za vodičský kurz by mali byť pevne stanovené

V minulosti sa jazdilo len na škodovkách.V minulosti sa jazdilo len na škodovkách. (Zdroj: ARCHÍV AUTOPROGRES)

.

Záujemca o vodičský preukaz si dnes len v Topoľčanoch môže vybrať z desiatich autoškôl, a nemusí ani čakať na termín kedy bude zaradený do vodičského kurzu. V minulosti to také jednoduché nebolo a ani autoškola v každom meste nebola samozrejmosťou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri zrode prvej autoškoly v Topoľčanoch stál Anton Michalička, ktorý sa vzdelávaniu vodičov venuje dodnes. „Autoškolu som spoluzakladal v roku 1960, kedy sa po novom územno-správnom členení Slovenska stali Topoľčany sídlom veľkého okresu, ktorý zahŕňal aj Bánovce a Partizánske. Dovtedy sídlila autoškola v Nitre, do Topoľčian sme chodili externe, pokiaľ mal niekto záujem o vodičský preukaz, lebo áut bolo oveľa menej. Učili sme v v káblováckej jedálni, alebo na základnej škole, proste kde bola nejaká miestnosť," spomína na svoje začiatky v Topoľčanoch Michalička.

SkryťVypnúť reklamu

Na motorkách po snehu

V šesťdesiatych rokoch minulého storočia tvorili väčšinu žiakov autoškoly záujemcovia o vodičský preukaz na motorku. V tom období to bol najrozšírenejší dopravný prostriedok. „Do roka bol jeden automobilový kurz, ktorý absolvovalo najviac šesťdesiat ľudí. Vodičský preukaz na motorku si robilo minimálne trikrát toľko záujemcov. Vtedy sa robili jazdy na motorke aj cez zimu, keď bol napadaný sneh," vysvetľuje Michalička.

Odlišný bol aj vozový park. Budúci vodiči absolvovali jazdy na osobných autách Škoda Tudor. V tom čase išlo o vyradené vozidlá, ktoré dostávali autoškoly z vojenských správ.

Neskôr prišli Octávie 440 Spartak a potom prišli škodovky 1000 MB, 100 a 120 L. Na iných značkách sa v minulosti nejazdilo, ale zásadnou zmenou bolo, že autoškoly už nedostávali vyradené autá.

SkryťVypnúť reklamu

„Nové Škodovky zabezpečovalo centrálne riaditeľstvo autoškôl priamo vo fabrike. Chodili sme po ne do Mladej Boleslavi a vozidlo sa v autoškole nesmelo používať dlhšie ako štyri roky, potom sa vyradilo. Dnes sa jazdí na autách dovtedy, kým spĺňajú technickú normu a prejdú technickou kontrolou," hovorí Michalička.

Nehoda bola zriedkavosťou

S rozvojom motorizmu sa zvyšoval aj počet vozidiel v autoškole. V období rokov,1960 keď boli osobné autá len na poukaz začínala topoľčianska autoškola s tromi nákladnými a piatimi osobnými autami pre Topoľčany, Partizánske a Bánovce. V roku 1990 mala autoškola 12 nákladných 16 osobných vozidiel.

„Kým v šesťdesiatych rokoch musel uchádzač o vodičský preukaz odjazdiť minimálne 20 hodín, teraz je to 31. Vtedy však jazdilo oveľa menej áut. Dopravná nehoda bola zriedkavosťou, a keď sa niekde stala, išli sme sa na ňu pozrieť z Topoľčian aj do Partizánskeho," komentuje rozvoj automobilizmu Michalička.

SkryťVypnúť reklamu

Ceny sa nedajú znižovať

Po roku 1990 vzniklo v Topoľčanoch, Bánovciach a Partizánskom minimálne desať súkromných autoškôl, a bokom nezostal ani Anton Michalička.

„Ročne vyškolíme v troch okresoch okolo tisíc vodičov. Horšie však je, že kvôli cenovej konkurencii medzi autoškolami môže utrpieť kvalita výcviku vodičov. Niektoré firmy totiž dotujú autoškoly z inej činnosti a ceny vodičských kurzov znižujú na takú úroveň, ktorá nepokrýva ani náklady na výcvik. Citeľné je to hlavne v Bratislave a pôsobí to likvidačne, pretože autoškoly, ktoré nemajú inú činnosť musia na niečom ušetriť, a to sa dá jedine na autách na krátení predpísaného počtu odučených hodín teda na žiakoch učiteľoch, vysvetľuje. Michalička.

Podľa neho by mal minimálne ceny za vodičské kurzy stanoviť štát, tak ako je to bežné v niektorých európskych krajinách.

„V Slovinsku a v Maďarsku je cena za kurz limitovaná výškou priemerného mesačného platu. Ak by to bolo zavedené aj u nás, neboli by problémy s obnovou vozového parku a odmenami pre učiteľov, a hlavne by sa skvalitnil výcvik" myslí si Michalička.

Bez elektroniky je to lepšie

V súvislosti s praktickou výučbou v autoškolách nás upozornil ešte na jeden dôležitý fakt. Hovorí, že nie je dobré, ak sa frekventanti autoškôl učia jazdiť na silných autách,.

Tieto autá sú vybavené kvalitnými elektronickými zabezpečovacími zariadeniami, ktoré pomáhajú vozidlo ovládať. Napríklad automaticky vyrovnávajú šmyk, nepovolia pretáčanie kolies a iné veci. Žiak ktorý sa naučí jazdiť na takomto aute, a si sadne od obyčajného, bez spomínaných prvkov, sa môže dostať do veľkých problémov.

„Bežné auto, ktoré neovláda elektronika sa totiž chová úplne inak keď dostane šmyk, ktorý môže vyrovnať iba vodič. Množiace sa čelné zrážky nezvládnuté šmyky sú len chybou vodičov. Práve preto by sa mal výcvik robiť na najčastejšie predávaných a jednoduchých autách, aby vodič dokázal ovládať všetko," dodal Anton Michalička.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Topoľčany

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 591
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 7 413
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 016
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 388
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 738
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 3 095
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 866
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 339
  1. Jozef Černek: Dvaja prezidenti v malom divadle a štyri veci, ktoré by som si prial, aby sme si odniesli
  2. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
  3. Anton Kovalčík: Druhá svetová a James Bond z Vatikánu. Druhá časť.
  4. Elena Antalová: " Nevím, zda vím, co je to zázrak"
  5. Jozef Drahovský: Primátor Bratislavy ocenil výnimočné osobnosti za rok 2025
  6. Martin Fronk: Hrad Modrý Kameň: Miesto, kde história dýcha a čas sa zastaví
  7. Martin Fronk: Szécsény: Malebná maďarská jednotaktovka s kaštieľom, ktorý má dušu
  8. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XL.
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 28 384
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 17 894
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 16 813
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 9 580
  5. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 4 759
  6. Ján Valchár: O Otíkovi Rákosníkovi v Bielom dome a žuvačke vo Vatikáne 4 489
  7. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy) 3 952
  8. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 3 275
  1. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
  2. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
  3. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu
  4. Věra Tepličková: Už aj ty... Kéry?
  5. INESS: Cena zamestnanca opäť narástla
  6. Radko Mačuha: Si herec, či politik?
  7. Tupou Ceruzou: Pápež František
  8. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Topoľčany a Partizánske - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Topoľčany

Tribečské múzeum pripravilo tvorivú dielňu.


Oľga Kostolná
Filip Urminský, riaditeľ pobočky Sociálnej poisťovne v Topoľčanoch.

Výrobca košieľ skončil v konkurze.


1
Slávnostné vystúpenie sprevádzal bohatý program.

Verejné obstarávanie museli zopakovať.


Pri dopravnej nehode vznikla predbežná škoda na vozidlách vo výške 18 800 eur.

Nafúkal cez dve a pol promile.


  1. Jozef Černek: Dvaja prezidenti v malom divadle a štyri veci, ktoré by som si prial, aby sme si odniesli
  2. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
  3. Anton Kovalčík: Druhá svetová a James Bond z Vatikánu. Druhá časť.
  4. Elena Antalová: " Nevím, zda vím, co je to zázrak"
  5. Jozef Drahovský: Primátor Bratislavy ocenil výnimočné osobnosti za rok 2025
  6. Martin Fronk: Hrad Modrý Kameň: Miesto, kde história dýcha a čas sa zastaví
  7. Martin Fronk: Szécsény: Malebná maďarská jednotaktovka s kaštieľom, ktorý má dušu
  8. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XL.
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 28 384
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 17 894
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 16 813
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 9 580
  5. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 4 759
  6. Ján Valchár: O Otíkovi Rákosníkovi v Bielom dome a žuvačke vo Vatikáne 4 489
  7. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy) 3 952
  8. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 3 275
  1. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
  2. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
  3. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu
  4. Věra Tepličková: Už aj ty... Kéry?
  5. INESS: Cena zamestnanca opäť narástla
  6. Radko Mačuha: Si herec, či politik?
  7. Tupou Ceruzou: Pápež František
  8. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu