TOPOĽČANY. Nástup dieťaťa do školy je zo psychologického hľadiska závažnou zmenou v jeho vývine. Dieťa prežíva stres, pretože nevie, čo ho čaká. Jeho doterajšie istoty, ktoré mu poskytovalo dôverne známe prostredie materskej školy či rodiny, má nahradiť nový „režim“, o ktorom nemá jasnú predstavu a teda nie je pre neho dôveryhodný.
„Vie, že príde do neznámej budovy, medzi neznáme deti a učiteľov. To všetko môže dieťa v rôznej miere zneisťovať,“ hovorí detská psychologička Jana Merašická zo Súkromného centra špeciálnopedagogického poradenstva Topoľčany. Deti prežívajú väčší strach z neznámeho prostredia, než obavu zo zlyhania v škole.
Sebadôvera dieťaťa
Obavy z nástupu do školy má nielen dieťa, ale aj rodičia. Predovšetkým je vhodné, aby rodič svoje dieťa často ubezpečoval, že škola je miesto, ktorého sa nemusí báť. „Dôležité je, aby ho často povzbudzoval, že si určite nájde dobrých kamarátov, a tiež podporoval sebadôveru dieťaťa, že postupne zvládne aj školské úlohy,“ odporúča Merašická.
Rodič môže pomôcť skonkretizovať nejasnú predstavu dieťaťa o škole tým, že sa s ním viackrát porozpráva o školskom rozvrhu a podobne. Veľ-mi pozitívne je, ak rodič vytvára radostné očakávanie z nástupu dieťaťa do školy a túto radosť na dieťa aktívne prenáša. „Niektorí rodičia sa nevedomky dopúšťajú negatívneho prenosu svojich vlastných obáv zo školskej úspešnosti na dieťa samotné,“ povedala Merašická.
Adaptácia prvákov
Veľkým uľahčením adaptačného procesu je, ak dieťa nastupuje do prvého ročníka spoločne so svojím kamarátom. „Vhodné je teda vopred dohodnúť, aby do školy počas prvých dní chodili spoločne,“ povedala psychologička a dodala, že známe tváre v neznámom prostredí rozhodne dodajú dieťaťu istotu. V tomto procese majú výhodu deti, ktoré sú spoločensky zamerané a radi komunikujú. O to viac je potrebné povzbudzovať úzkostlivejšie a menej komunikatívne deti k tomu, aby sa nebáli osloviť iné deti.
„Tak isto je potrebné inštruovať dieťa, aby smelo požiadalo aj samotného učiteľa, ak by potrebovalo v niečom pomôcť,“ hovorí psychologička. Pre dobrú adaptáciu dieťaťa na školu je mimoriadne dôležitý prístup samotnej pani učiteľky. „Odporúčame, aby prvé dni v škole prebiehali ešte v hravejšej forme a až postupne prechádzali na školské povinnosti,“ dodala Merašická.
Odklad nástupu do školy
Ak majú rodičia pocit, že jeho dieťa nie je pripravené zasadnúť do školských lavíc, môžu požiadať o odklad nástupu do školy. Pred nástupom dieťaťa do školy musí dieťa vykazovať určitú úroveň školskej zrelosti a pripravenosti. Konkrétne ide o pripravenosť na čítanie a písanie, matematiku, určitú vedomostnú úroveň a úroveň reči. Úroveň školskej zrelosti a pripravenosti určujú psychológovia poradenských zariadení na základe testovania, vývinových škál a pozorovania.
V prípade, že vyšetrenie preukáže, že v niektorej alebo vo viacerých oblastiach pripravenosti na školu má dieťa závažnejšie problémy, odborníci môžu navrhnúť odklad povinnej školskej dochádzky o rok. „O odklad povinnej školskej dochádzky môže teda požiadať rodič po odbornej diagnostike dieťaťa v poradenskom zariadení,“ hovorí Jana Merašická. V poradenskej praxi zaznamenávajú, že medzi najčastejšie príčiny odkladu dochádzky patrí sociálno-emocionálna a osobnostná nezrelosť a problémy v komunikačných zručnostiach. Dôvodom na odklad je tiež zdravotné oslabenie alebo postihnutie.