TOPOĽČANY. Tranzitná doprava v centre Topoľčian už nebude spôsobovať problémy. Slovenská správa ciest odovzdala 11. októbra motoristom do užívania posledný úsek obchvatu, vďaka ktorému by mala hustota dopravy v centre Topoľčian klesnúť až o polovicu. Výstavba celého obchvatu trvala asi 20 rokov a náklady na celkovú realizáciu projektu sa vyšplhali do výšky 17,5 milióna eur.
Topoľčiansky úsek cesty, ktorá spája horné Ponitrie a južné Slovensko, bol najhorším úsekom celej trasy, pretože mal negatívny vplyv na životné prostredie a priveľmi zaťažoval centrum Topoľčian. Obchvat mal pôvodne prísť otvoriť minister dopravy Ján Figeľ. Kvôli vládnej kríze však nakoniec neprišiel.
„Všetci vieme, že chodiť cez Topoľčany bola katastrofa, no od dnešného dňa sa to zmení,“ povedal generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest Pavel Pavlásek.
Celý obchvat Topoľčian má dĺžku 8,1 kilometra. Stavba je rozdelená do dvoch častí. Prvá časť výstavby skončila v roku 1993 a vytvorila spojnicu medzi Chrabranmi a Solčanmi a napojila sa späť do mesta. Keďže neriešila problémy s tranzitnou dopravou, začalo sa v roku 2008 s výstavbou druhej etapy. „Otvorenie tejto časti obchvatu určite odľahčí centrum mesta, pretože pokiaľ bola otvorená iba prvá časť obchvatu, kamióny sa nám vracali späť do mesta,“ povedal Milan Lisý, zástupca primátora mesta.
„Proces prípravy trval veľmi dlho. Samotná realizácia tejto poslednej etapy trvala dva a pol roka,“ dodal Pavlásek. Podľa Pavláska výstavbu zdržiavalo najmä majetkové vysporiadanie a ohľad sa muselo brať aj na dostupnosť finančných prostriedkov. Podľa Juraja Marka zo spoločnosti Cesty Nitra, ktorá bola zhotoviteľom stavby, by bolo treba ešte vyriešiť dopravu smerujúcu od Piešťan. „Zišlo by sa spojiť obec Nemčice s obcou Chrabrany a tým pádom by sme odbremenili mesto od dopravy, ktorá ide od Piešťan,“ povedal. Výstavba tohto 2,5 kilometrového úseku však závisí od Nitrianskeho samosprávneho kraja, ktorému tento úsek cesty patrí.