TOPOĽČANY. Pobočka Sociálnej poisťovne v Topoľčanoch zabezpečuje výkon sociálneho poistenia v troch okresoch: Topoľčany, Partizánske, Bánovce nad Bebravou, a to pre takmer 159-tisíc obyvateľov.
V porovnaní s rokom 2010 pobočka v Topoľčanoch vybrala o 8 406 000 eur viac na poistnom a príspevkoch na starobné dôchodkové sporenie. Celkové príjmy pobočky tak dosiahli k 31. decembru výšku 105 844 000 eur. Výber poistného sa zvýšil najmä vďaka lepšej spolupráci s exekútormi a políciou.
„Efektívnejšie môžeme vyberať poistné aj vďaka tomu, že nám to umožňuje zákon. Neplatenie poistného u živnostníka a neodvedenie poistného u zamestnávateľa je trestným činom. Problémy so zákonom môže mať zamestnávateľ, ktorý neodvedie poistné za zamestnancov vo výške 266 eur, a živnostník, ktorého dlh sa vyšplhá nad 2 660 euro,“ uviedla Aneta Molnárová, riaditeľka pobočky Sociálnej poisťovne.
„Pred rokom pohľadávky voči poisťovni dosahovali úroveň až 22 200 000 eur, no to by sa už nemalo opakovať. V súčasnosti evidujeme podlžnosti vo výške 14 000 000 eur,“ pokračovala riaditeľka. Podľa riaditeľky nejde o samoúčelné naháňanie dlžníkov.
„Poistné je základným zdrojom príjmov Sociálnej poisťovne, z ktorých sa vyplácajú rôzne druhy dávok. Pokiaľ niektorí platia a iní nie, chýbajú financie na vyplácanie dávok, ktoré musí poskytnúť štátny rozpočet. Lepší výber poistného znamená menej peňazí zo štátneho rozpočtu na vyplácané dávky zo Sociálnej poisťovne," hovorí riaditeľka pobočky.
Jedným z cieľov pobočky na rok 2012 je skracovať lehoty na vyplácanie dávok. V súčasnosti už napríklad o dávke v nezamestnanosti vie poisťovňa rozhodnúť v priemere za 20 dní, ak klient predloží všetky potrebné doklady, o nemocenskej dávke za 30 dní. Skracujú aj lehoty na posúdenie invalidity pre účely invalidného dôchodku. V roku 2011 posudkoví lekári poisťovne posúdili invaliditu u viac ako 2 500 klientov.
Počet osôb na PN vzrástol
„Pobočka v Topoľčanoch má, bohužiaľ, veľa ľudí, ktorí sú dočasne práceneschopní. Prejavilo sa to aj po novom roku, kedy sa rozhodli dobrovoľní platcovia nemocenského poistenia využiť poslednú možnosť poberať vyššie nemocenské dávky,“ uviedla Molnárová.
Počet takýchto osôb sa zvýšil v porovnaní s koncom roka o takmer 800. V súčasnosti poisťovňa vypláca nemocenské viac ako 5-tisíc osobám.
Zaznamenali pokus o podplatenie
Čo sa pobočke v roku 2011 nepodarilo, to je výraznejšie zníženie percenta pracovnej neschopnosti. Okresy Topoľčany, Partizánske a Bánovce nad Bebravou dlhodobo patria me-dzi okresy s vysokým množstvom práceneschopných ľudí. V roku 2011 sa nepodarilo toto percento veľmi znížiť, a to ani napriek častejším kontrolám dodržiavania liečebného režimu. „Až v 30 percentách prípadov naši kontrolóri nenašli ľudí doma. Väčšina z nich potom až dodatočne dokladala potvrdenia o tom, že boli u lekára. Či tam však skutočne boli v čase kontroly, je ťažké dokázať,“ informovala nás Aneta Molnárová.
V jednom prípade zaznamenala poisťovňa i pokus o podplatenie jednej pracovníčky. „V našej pobočke zamestnávame i absolventov. Tí jedného dňa otvorili obálku, v ktorej bol úplatok päť eur,“ uviedla Molnárová. „Túto obálku zaslala jedna zdravotná sestra s tým, že kontrolór poisťovne nemal navštíviť ich pacienta, ktorému lekár schválil dočasnú práceneschopnosť. V tejto veci sme podali trestné oznámenie,“ dodala riaditeľka Sociálnej poisťovne.
Spor s cukrárňou sa naťahuje
V roku 2012 chce poisťovňa pre klientov vybudovať moderné klientske centrum, ktoré poskytne klientom komfortnejší prístup k našim službám. Samozrejmosťou bude bezba-riérový prístup, viacej kontaktných miest odbúra tvorenie dlhých radov. Súčasťou klientskeho centra bude aj pokladňa a podateľňa.
„Bohužiaľ, konflikt s naším bývalým nájomcom sa neustále naťahuje a s výstavbou centra nemôžeme stále začať,“ povedala riaditeľka pobočky Aneta Molnárová. Nájomca sa v súčasnosti odvolal voči uzneseniu súdu o námietkach voči exekúcii – vypratanie priestoru. Jednoznačne musím povedať, že náš bývalý nájomca naťahuje čas, pretože zásielky preberá vždy v poslednom možnom termíne a využíva legislatívne podmienky na prieťahy exekučného konania, “ dodala Molnárová.
„Pevne verím, že aj napriek týmto ťažkostiam bude klientske centrum vybudované a klienti Sociálnej poisťovne budú už v tomto roku využívať jeho služby a zákazníci cukrárne si nájdu svojho obľúbeného cukrára aj v iných priestoroch.“