TOPOĽČANY. Zdravotné poisťovne musia zasielať svojim klientom výkazy nedoplatkov zdravotného poistenia alebo oznámenia o preplatku. Túto povinnosť im ukladá zákon o zdravotnom poistení a výkazy musia byť doručené doporučene.
Pokiaľ nie je nedoplatok vyšší ako 5 eur, poistencovi zaniká povinnosť odviesť dlh. Avšak aj v takomto prípade musí poisťovňa informovať klienta o výsledkoch ročného zúčtovania. Náklady sú pritom nemalé. Iba Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) zasielala výsledky do 5 eur 65-tisícom poistencom, pričom náklady na jednu zásielku sú 1,30 eur. Celkovo musela VšZP zaplatiť za poštovné v tomto prípade viac ako 84-tisíc eur.
Zaskočení klienti
Tento postup zaskočil i jednu z našich pravidelných čitateliek. „Som štátny zamestnanec, odvody uskutočňuje ministerstvo a vzniknutý nedoplatok je u mňa 0,04 eur, ale na prvej strane výkazu je napísané, že mi nevzniká povinnosť odviesť tento nedoplatok. Podľa mňa je to nezmysel a zbytočné plytvanie peniazmi,“ povedala.
Zmení sa zákon?
Proti tomuto postupu údaj-ne protestovali i zamestnanci poisťovne na školeniach, musia však postupovať v súlade so zákonom. Podľa Daniely Gašparíkovej, hovorkyne Všeobecnej zdravotnej poisťovne, sú síce oznámenia hradené z prevádzkových nákladov a nie z prostriedkov určených na zdravotnú starostlivosť, no aj napriek tomu, nedali by sa tieto peniaze využiť efektívnejšie?
„V minulom roku sme sa snažili presadiť u zákonodarcu, aby sme výsledky do 5 eur nemuseli oznamovať,“ uviedla Daniela Gašparíková. Zmenu zákona sa však evidentne nepodarilo presadiť.