BRATISLAVA. Ak zvyknete cestovať vlakom, môžete v budúcnosti očakávať zmeny.
Ministerstvo dopravy vytipovalo dvanásť tratí, na ktorých podľa neho jazdí menej než 500 ľudí denne. Ich prevádzka je stratová a rezort dopravy to bude zrejme riešiť.
Môže spoje zrušiť, obmedziť, alebo napríklad preorganizovať dopravné prúdy tak, aby ich ľudia viac využívali.
Niektoré z tratí v zozname už štát obmedzoval pred niekoľkými mesiacmi. Patrí medzi ne spojenie medzi Trenčínom a Chynoranmi.
Starostka Chynorian Mária Lachkovičová tvrdí, že ak by sa z vlakovej dopravy ešte viac ubralo, nemusí už z pohľadu obyvateľov obce fungovať ani trenčianska župa.
Viacerí Chynorančania sa totiž za úradníkmi na kraj aj tak nebudú mať ako dostať. Je však pripravená hovoriť o možnostiach, ako nahrádzať vlaky autobusmi.
Čakajú ich rokovania
Vlaky
Kde možno čakať zmeny
Štúrovo – Čata – Levice
Čata – Šahy
Úľany nad Žitavou – Vráble – Zlaté Moravce
Horná Štubňa – Hronská Dúbrava
Trenčín – Chynorany
Čadca – Skalité, štátna hranica – Zwardoň
Čadca, št. hr. – Čadca
Čierna nad Tisou – Čop
Trebišov – Strážske
Stará Ľubovňa – Plaveč
Lipany – Plaveč
Trenčianska Teplá – Nemšová.
O tom sa chystá s ministerstvom dopravy vyjednávať aj banskobystrický župan Vladimír Maňka.
Debata o tom, kde by mali jazdiť vlaky, ktoré spadajú pod ministerstvo dopravy, a kde autobusy, ktoré spravujú župy, sa podľa neho uzavrie ešte tento rok.
Niekde pritom zbytočne jazdia vlaky aj autobusy.
„Keď niekto nasadí viac vlakov tam, kde máme autobusy, tak nám môžu klesnúť tržby,“ vysvetľuje, čo si budú musieť župani so štátom vyjasniť.
Rezort dopravy píše, že žiadne redukcie spojov v najbližšom grafikone, ktorý bude platiť do decembra 2014, nechystá. Prízvukuje, že to, že je vlak slabo vyťažený, neznamená ani neskoršie vyškrtanie spojov.
V pláne rozvoja dopravnej infraštruktúry do roku 2020 však píše o redukcii dopravy v preukázateľne neperspektívnych oblastiach.
Spoje plánuje aj posilniť
Vlaky, ktoré využíva veľa ľudí, plánuje ministerstvo v stratégii do roku 2020 posilňovať.
„Možnosti zvýšenia dopravy sú potrebné v blízkom výhľade v osiach ako Kúty – Bratislava, Trnava – Bratislava, Nové Zámky – Bratislava, Dunajská Streda – Bratislava, Liptovský Mikuláš – Žilina a Čadca – Žilina,“ píše.
Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného odporúča, aby štát pri nastavení spojov bral ohľad na to, či je trasa súčasťou tranzitného koridoru.
Železničná spoločnosť Slovensko tvrdí, že vlaky budú jazdiť tam, kde si to ministerstvo objedná. Od neho dostáva ročne asi 200 miliónov eur na vyše 30 miliónov vlakových kilometrov.