TOPOĽČANY. Klub Modrý Horizont Topoľčany v spolupráci s mestom Topoľčany, pod záštitou primátora mesta Topoľčany Petra Baláža a generálneho riaditeľa sekcie železničnej dopravy MDV a RR SR Jiřího Kubáčka zorganizoval 22. a 23. októbra medzinárodnú konferenciu o regionálnej doprave pod názvom Topoľčianske dopravné fórum. Konferencia sa uskutočnila v zasadačke Mestského úradu v Topoľčanoch a mala za cieľ konkretizovať možnosti rozvoja regionálnych tratí. „Snažili sme sa tiež definovať nevyhnutné body, ktoré by viedli k dosiahnutiu stavu, ktorý bude sledovať konkurencieschopný vývoj železničnej regionálnej dopravy v SR a ČR,“ dodal Boris.
Železničnú dopravu treba zosúladiť s autobusovou
Na konferencii prednášali odborníci zo Švajčiarska, Rakúska, Českej republiky a Slovenska. Celkovo sa konferencie zúčastnilo 74 účastníkov z prostredia štátnej správy, samosprávy, železničného prie-myslu, prevádzkovateľov dopravy, akademickej obce a záujemcov o železničnú dopravu.
„Keďže ide o skutočne aktuálnu problematiku v oblasti dopravy, diskutovalo sa veľmi intenzívne. Ako vyplýva zo záverov konferencie, železničná doprava je najviac ohľaduplná k životnému prostrediu. Preto právom patrí železničnej doprave nielen v regionálnom poňatí dôležité miesto. Osobnú dopravu je nutné koncipovať ako jednotný sieťový systém, vrátane integrácie autobusovej dopravy,“ informoval nás Peter Boris s tým, že nám môže byť príkladom švajčiarsky dopravný systém, ktorý prezentoval vo svojej prednáške pán Finkbohner z Zurichu. Základom koncepcie je vytvorenie integrovaného dopravného systému (IDS), a to najskôr na regionálnych úrovniach, ktorý by sa neskôr pretransformoval na celoštátny integrovaný dopravný systém. Dôležitým prvkom je zosúladenie legislatívnych požiadaviek na cestnú a železničnú dopravu, pretože na železničnú dopravu sú kladené v mnohých prípadoch vyššie legislatívne požiadavky. Na udržanie prevádzkyschopnosti regionálnych tratí je dôležité hľadať cestu optimalizácie nákladov a v spolupráci so štátnou správou, samosprávou a obcami vybrať optimálnu sieť regionálnej dopravy s ohľadom na jej budúce perspektívne využitie.
Treba zvýšiť rýchlosť
Samozrejme regionálna doprava v našom okolí bola súčasťou mnohých diskusií. V prvom rade je v regionálnej doprave dôležité zosúladiť cestovné poriadky autobusovej a železničnej dopravy, aby sa nestávalo, že spoločne, prípadne s niekoľko minútovým odstupom ide súčasne tým istým smerom autobus aj vlak.
V železničnej doprave na úseku Nitra – Topoľčany – Prievidza je podľa účastníkov konferencie nutné zabezpečiť investície do zabezpečovacieho zariadenia, čím by sa zvýšila rýchlosť hlavne pri vjazdoch do železničných staníc, pretože rýchlosť prepravy by mala byť vždy na hranici technických a ekonomických možností. Za úvahu stojí aj možné premiestnenie súčasných zastávok bližšie k osídleným miestam, pretože tieto sú v niektorých prípadoch dosť vzdialené od miesta dopytu, prípadne vytvorenie nových zastávok, umiestnených bližšie k zastavaným aglomeráciám. Dôležitým faktorom je vytvorenie cestovného poriadku v pravidelnom taktovom režime tak, aby došlo v uzlových staniciach k vzájomnému previazaniu jednotlivých spojov. Samozrejmosťou je aj zvyšovanie kultúry cestovania, a to nasadzovaním moderných vozidiel, ktoré poskytujú cestujúcim komfortné a pohodlné cestovanie s množstvom produktov, ktoré prinášajú pridanú hodnotu – napríklad WIFI pripojenie, denná tlač a pod. V dnešnej dobe už jazdí v našom regióne 6 moderných motorových jednotiek a v blízkej budúcnosti sa ich počet zvýši.