TOPOĽČANY, PARTIZÁNSKE. Minulý týždeň sa v priestoroch spoločnosti J.R. Steindorfer po prvýkrát na Slovensku namontovala na kamióny, nákladné autá a autobusy technológia, ktorá dokáže výrazne znížiť emisie motora a zvýšiť jeho životnosť.
Aj napriek tomu, že šlo o jednorazovú skúšku, v budúcnosti by sa Elektro-Cracking systém mal v Partizánskom montovať do motorov vo veľkom. V hre sú aj osobné automobily, keďže prístroj dokáže fungovať v podstate na akomkoľvek zariadení, ktoré poháňa spaľovací motor.
Ako to funguje?
V ropných rafinériách sa používajú vysoké teploty, vysoký tlak a katalyzátory, aby sa uhľovodíky s dlhšími reťazcami, ktoré sa nachádzajú v rope, štiepili na ľahšie molekuly. Podobne to funguje aj v tomto prípade.
Hlavný rozdiel je v tom, že ako zdroj energie sa využíva elektrina, ktorá štiepi molekuly. Elektro-Cracking systém štartu vybíja prúd vysokého napätia do paliva, keď tečie palivovým potrubím pred vstupom do spaľovacej komory.
„Systém funguje na princípe elektrického krakovania, teda štiepenia uhľovodíkov. Uhľovodíkový reťazec rozbije na kratšie molekuly, vďaka čomu je sú exhaláty čistejšie a znižuje sa zaťaženie životného prostredia,“ informoval nás riaditeľ investičnej spoločnosti Danielle Brazzi s tým, že zariadenie nie je príliš náročné na údržbu, iba každých 70-tisíc kilometrov je potrebné vymeniť štyri elektródy.
Plány do budúcnosti
Skúšky na prvom vozidle na Slovensku dopadli podľa očakávaní dobre a rozvoju novej technológie tak nič nebráni.
Aj keď zástupcovia spoločnosti, ktorá chce produkt rozšíriť z Ameriky, sú skúpi na vyjadrenia, je veľmi reálne, že by sa v Partizánskom mohlo zariadenie začať montovať sério-vo.
Je v pláne, že v priemyselnej zóne mesta vyrastie nová hala, kde by našlo zamestnanie niekoľko desiatok ľudí.