TOPOĽČANY. V polovici marca sa uskutočnilo celoslovenské testovanie žiakov deviateho ročníka základných škôl. V Topoľčianskom okrese sa monitoru zúčastnilo 20 škôl.
Národný priemer z matematiky bol 54,67 %, zo slovenského jazyka o trochu lepší 62 %. Na celom Slovensku dosiahli lepšie výsledky žiaci cirkevných škôl v porovnaní so súkromnými alebo štátnymi školami. V testoch sa o trochu viac darilo dievčatám ako chlapcom.
Cirkevné školy skončili najlepšie
Taktiež to platí aj v okrese Topoľčany. Napriek tomu, že sa žiaci oproti minulému roku zhoršili, Topoľčany sa dostali medzi osem najúspešnejších škôl na Slovensku s vyučovacím jazykom slovenským. Najlepšie skončila Základná škola sv. Ladislava s priemernou úspešnosťou školy z matematiky 74,2 % a zo slovenského jazyka 77,8 %, kde monitor písalo len 26 žiakov. Na druhom mieste sa umiestnila Základná škola sv. Don Bosca. Test napísalo 34 žiakov a úspešnosť bola z matematiky 71,6 % a zo slovenčiny 75,1 %.
Matematika dopadla v Topoľčanoch najhoršie na Základnej škole na ulici Jána Hollého. Priemerne mali žiaci 46,1 %, čo je porovnateľne menej ako celoslovenský priemer. Najmenej úspešní slovenčinári boli žiaci zo ZŠ s MŠ Gogoľova s výsledkom 58 %.
Darilo sa aj školám v obciach
Z obecných škôl napísali test zo slovenčiny najlepšie v Základnej škole s materskou školou v Ludaniciach - na 73,4 % a najhoršie Základná škola v Kovarciach - 50,9 %. Na ZŠ s MŠ Cyrila a Metoda v Krušovciach napísali žiaci matematiku ako tretí najlepší v okrese. Priemerná úspešnosť ich školy je 63,5 %. Najhorší matematici v okrese sú na ZŠ s MŠ v Jacovciach. Priemerne matematiku zvládli len na 37,1 %. Vyplýva to zo štatistík, ktoré uviedol Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania.
Z celoslovenského meradla boli najúspešnejší riešitelia z okresu Kysucké Nové Mesto, no najhoršie z Veľkého Krtíša s rozdielom vo výsledkoch až 26 %. Slovenčinu ovládajú najlepšie žiaci z okresu Bratislava I a najmenej úspešný bol okres Gelnica. Oproti matematike je rozdiel vo výsledkoch medzi najúspešnejším a najmenej úspešným okresom menší, približne 20 %.
Väčšie školy, ktoré majú viac ako 82 žiakov deviateho ročníka, čiže 3 až 5 tried, dosiahli štatisticky lepšie výsledky ako malé školy s jednou triedou. Taktiež porovnateľne lepšie sú školy v mestách nad 15-tisíc obyvateľov ako v malých mestských a vidieckych školách.
Prieskum tiež ukázal, že najviac slabých žiakov je v okresoch s vysokou nezamestnanosťou.
Úlohy v testoch boli zamerané na logické myslenie, porozumenie textu, overovanie hĺbky vedomostí a zručností, aplikáciu poznatkov v praktických súvislostiach. V testoch z vyučovacích jazykov majú už niekoľko rokov svoje stále zastúpenie aj úlohy na čítanie s porozumením, v ktorých žiaci pracujú s ukážkami súvislých a nesúvislých textov. Test z matematiky obsahoval aj úlohy začlenené do kontextu praktického života, úlohy obsahovali grafy, tabuľky, prehľad vzorcov a jednotiek. Pre úspešné riešenie úloh z matematiky bolo nevyhnutné, aby si žiaci s porozumením prečítali východiskový text.
Autor: Lucia Puttersteinová