REGIÓN. Medzi výsledkami žiakov na jednotlivých základných a stredných školách sú veľké rozdiely, upozorňuje Inštitút pre sociálne a ekonomické reformy (INEKO), ktorý vypracoval rebríček najlepších škôl na Slovensku.
Metodika zohľadňuje výsledky žiakov v celonárodných testoch, mimoriadne výsledky žiakov (olympiády) a pri stredných školách aj mieru nezamestnanosti absolventov. „Do hodnotenia sa dostali len tie školy, ktoré mali za posledné štyri roky aspoň 80 testovaných/zmaturovaných žiakov a 80 absolventov,“ uviedlo INEKO.
Inštitút upozorňuje, že rozdiely nie sú spôsobené tým, či ide o súkromnú, cirkevnú alebo verejnú školu a tak nesúvisia s typom zriaďovateľa.
Rozdiely prakticky nezávisia ani od dostupných finančných zdrojov, ktoré majú školy k dispozícii na vyučovanie svojich žiakov.
Ani školy v našom regióne sa nenechali zahambiť a niektorým z nich sa podarilo umiestniť sa na popredných priečkach zoznamu. V kategórii základných škôl Nitrianskeho kraja sa na piatom mieste umiestnila Základná škola sv. Don Bosca a na dvanástom Základná škola sv. Ladislava, pričom INECO hodnotil 108 škôl.
Zo 108 hodnotených škôl Trenčianskeho kraja sa na 15. mieste umiestnila ZŠ Duklianska z Bánoviec. Medzi najlepších 30 škôl v kraji sa tiež zaradila ZŠ Veľká okružná z Partizánskeho a ZŠ Školská z Bánoviec nad Bebravou.
V rámci stredných odborných škôl sa do prvej tridsiatky v kraji dostala Obchodná akadémia a Stredná odborná škola Krušovská 2091 Topoľčany. V Trenčianskom kraji sa do prvej tridsiatky prebojovala Stredná odborná škola Farská 7, Bánovce nad Bebravou.
Medzi najlepšie gymnáziá sa dostalo topoľčianske Gymnázium na Ul. 17. novembra, Gymnázium J. Jesenského z Bánoviec a Gymnázium Komenského 1074, Partizánske.
„Veríme, že portálom pomôžeme jednak rodičom a budúcim žiakom, ale aj samotným školám, pretože dostávajú k dispozícii nástroj na porovnávanie sa a tiež dodatočnú motiváciu k lepším výsledkom. Inak povedané, ak majú ľudia viac kvalitných informácií, dokážu sa na ich základe lepšie rozhodnúť,“ konštatoval inštitút.
INEKO upozornilo, že výsledky písomných maturít nehodnotia kvalitu školy komplexne, ale informujú o výsledkoch dosiahnutých jej žiakmi.
Tieto výsledky nezohľadňujú rozdiely medzi žiakmi jednotlivých škôl spôsobené inými faktormi než je vzdelávací proces, napríklad rozdiely v sociálnom zázemí a nemerajú ani pridanú hodnotu školy, čiže to, aké zručnosti a vedomosti škola odovzdala svojim žiakom. „Je potrebné si uvedomiť, že škola môže poskytovať kvalitnú výučbu, no napriek tomu môžu jej žiaci dosahovať podpriemerné výsledky a to napríklad v dôsledku toho, že veľká časť žiakov školy pochádza zo sociálne znevýhodneného prostredia,“ upozornilo INEKO.
Autor: INEKO