Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Aj v tretej triede si naši predkovia užívali luxus

Rekonštrukcia unikátneho rýchlikového vozňa by sa po rokoch mala skončiť. Z topoľčianskeho depa poputuje pravdepodobne do múzea.

Jozef Majtáň v interiéri vozňa.Jozef Majtáň v interiéri vozňa. (Zdroj: ONDREJ ŠOMODI)

TOPOĽČANY. Železničný rýchlikový vozeň Ce 463 z roku 1911, prezývaný aj Krásavec, ktorý niekoľko rokov odpočíval v priestoroch topoľčianskeho železničného depa, by sa čoskoro mohol opäť vrátiť na železničné koľaje.

Rekonštrukciu vzácneho vozňa tretej triedy pôvodne financovali sponzori, no finančná kríza záchranu vozňa zastavila. Rekonštrukcia je našťastie už opäť v plnom prúde vďaka finančnej injekcii zo Železničnej spoločnosti Slovensko a ak pôjde všetko ako po masle, ukončiť by sa mohla už tento rok.

Skryť Vypnúť reklamu

Jazda musela byť pohodlná

„Vozeň má zvláštnu konštrukciu. V časoch svojej najväčšej slávy vedel chodiť na klzných ložiskách rýchlosťou 100 km/h,“ priblížil nám špecifiká vozňa Jozef Majtáň s tým, že vozeň má oddelený rám pojazdu od skryne, ktorá je na ďalšom ráme. „Pojazd pruží voči koľaji a skriňa voči pojazdu, takže cesta týmto vozňom mohla byť celkom komfortná,“ dozvedeli sme sa.

Okrem samotného podvozku je vozeň celý vyrobený z dreva a zvonku bol celý obložený exotickým tíkovým drevom. Tento luxus si naši predkovia dopriali aj napriek tomu, že išlo o vozeň tretej triedy, v ktorom sa sedelo na drevených laviciach bez čalúnenia. Vozne prvej triedy mali v porovnaní s týmto celočalúnené sedadlá.

„V časoch, keď sme pripravovali rozpočet na rekonštrukciu vozňa mi vypočítali cenu za tíkové drevo od 160 do 240-tisíc korún za kubík a na vozeň ich potrebujeme niekoľko. Nemec žijúci na Slovensku, ktorý projekt pôvodne sponzoroval, trval na tom, aby sme použili autentické materiály,“ prezradil nám Jozef Majtáň.

Skryť Vypnúť reklamu

Reštaurátorom zostáva počas tohto roka dokončiť časť vonkajších obkladov, vyrobiť dvere, okná, rámy...

Súčiastky musia vyrobiť

„Všetko si musíme vyrábať samy. Nielen že sa už dnes nedajú zohnať náhradné diely, ale častokrát nám chýba aj technológia na ich výrobu, takže musíme často vyšpekulovať, ako dielec vyrobiť,“ prezradil Majtáň, ukazujúc nám prototip mosadzného okenného rámu.

Nájdu sa však aj maličkosti, ktoré sa museli prispôsobiť dnešnej dobe. Napríklad v lampe v centre vozňa kedysi svietil svietiplyn. Dnes sa už o svetlo postará elektrická žiarovka, aj keď samotná lampa je vernou kópiou pôvodnej.

Mnohých napríklad zarazí veľkosť kupé, ktoré pôsobia na dnešné pomery pomerne klaustrofobicky. Keď však uvážime, že v roku 1911 mali bežní smrteľníci na dedinách doma podlahu z hliny, museli byť počas jazdy celí bez seba.

Skryť Vypnúť reklamu

Kde však skončí vozeň po rekonštrukcii? O tom podľa Majtáňa nie je definitívne rozhodnuté. Isté však je, že skončí v múzeu a jazdiť bude pri rôznych železničiarskych podujatiach, ktoré sa pravidelne konávajú aj v našom regióne.

Pán Majtáň, rodák z Komjatíc začal so svojím súčasným remeslom v roku 1994, kedy dostal od riaditeľa Železničného múzea v Bratislave Jiřího Kubáčka zákazku na výrobu starých drevených vagónov z roku 1909. Súčasná prevádzka Jozefa Majtáňa sídli v topoľčiaskom rušňovom depe od roku 2002.

Keďže je Jozef Majtáň jeden z posledných reštaurátorov starých lokomotív,na nedostatok práce sa nemôže sťažovať. Po skončení rekonštrukcie „Krásavca“ sa pravdepodobne pustí do opráv salónneho vozňa z roku 1880.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 30 876
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 16 335
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 15 322
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 9 520
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 9 292
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 837
  7. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 8 603
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 422
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 154
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 926
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Topoľčany a Partizánske - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Topoľčany

Prvú sviecu zapálil hokejový fanúšik Ondrej Kakula

Počas víkendu zapaľujeme na adventnom venci prvú sviecu – tá nesie meno Nádej.

Prvú adventnú sviecu zapálili hokejisti na čele s fanúšikom Ondrejom Kakulom.

Rozhodli prvé tri rýchle góly

Topoľčany zdolali na domácom ľade Spišskú Novú Ves, prvý gól strelil Kalináč už v 15. sekunde zápasu.

Topoľčany doma zdolali Spišiakov. Veľkou oporou Topoľčian bol brankár Juraj Halo.

Kedy začali stavať športovú halu?

Sedemnásty november roku 1989 je pamätný deň začiatkov významných zmien vo verejnom i v politickom živote.

Účastníci slávnostného zahájenia výstavby športovej haly dňa 17. novembra 1976 na Bernolákovej ulici v Topoľčanoch.

Obyvatelia Behyniec obnovili kaplnku

Všetko si financovali z vlastných zdrojov.

Kaplnku si opravili svojpomocne.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

AKTUALIZOVANÉ o 20.14 - doplnené o vyjadrenie Arriva Nitra

Nitra vybrala nového dopravcu, Arriva v súťaži neuspela

Dvaja neúspešní účastníci súťaže môžu podať námietky.

Maľbu na trnavskom paneláku za tisíce eur autor prerobí, ľuďom sa nepáči

Mala vyžarovať pozitívnu energiu, ľudia zo sídliska ju však prijali veľmi rozpačito.

Zlatomoravský vajda zomrel. Ešte bude mela, hovoria miestni

Podľa ľudí blízkych komunite ešte nie je isté, kto ho nahradí.

Nad Pribylinou zhorela drevenica

Drevenica zhorela do tla.

Už ste čítali?