Nedeľa, 28. máj, 2023 | Meniny má Viliam

Aj v tretej triede si naši predkovia užívali luxus

Rekonštrukcia unikátneho rýchlikového vozňa by sa po rokoch mala skončiť. Z topoľčianskeho depa poputuje pravdepodobne do múzea.

Jozef Majtáň v interiéri vozňa.Jozef Majtáň v interiéri vozňa. (Zdroj: ONDREJ ŠOMODI)

TOPOĽČANY. Železničný rýchlikový vozeň Ce 463 z roku 1911, prezývaný aj Krásavec, ktorý niekoľko rokov odpočíval v priestoroch topoľčianskeho železničného depa, by sa čoskoro mohol opäť vrátiť na železničné koľaje.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rekonštrukciu vzácneho vozňa tretej triedy pôvodne financovali sponzori, no finančná kríza záchranu vozňa zastavila. Rekonštrukcia je našťastie už opäť v plnom prúde vďaka finančnej injekcii zo Železničnej spoločnosti Slovensko a ak pôjde všetko ako po masle, ukončiť by sa mohla už tento rok.

SkryťVypnúť reklamu

Jazda musela byť pohodlná

„Vozeň má zvláštnu konštrukciu. V časoch svojej najväčšej slávy vedel chodiť na klzných ložiskách rýchlosťou 100 km/h,“ priblížil nám špecifiká vozňa Jozef Majtáň s tým, že vozeň má oddelený rám pojazdu od skryne, ktorá je na ďalšom ráme. „Pojazd pruží voči koľaji a skriňa voči pojazdu, takže cesta týmto vozňom mohla byť celkom komfortná,“ dozvedeli sme sa.

Okrem samotného podvozku je vozeň celý vyrobený z dreva a zvonku bol celý obložený exotickým tíkovým drevom. Tento luxus si naši predkovia dopriali aj napriek tomu, že išlo o vozeň tretej triedy, v ktorom sa sedelo na drevených laviciach bez čalúnenia. Vozne prvej triedy mali v porovnaní s týmto celočalúnené sedadlá.

„V časoch, keď sme pripravovali rozpočet na rekonštrukciu vozňa mi vypočítali cenu za tíkové drevo od 160 do 240-tisíc korún za kubík a na vozeň ich potrebujeme niekoľko. Nemec žijúci na Slovensku, ktorý projekt pôvodne sponzoroval, trval na tom, aby sme použili autentické materiály,“ prezradil nám Jozef Majtáň.

SkryťVypnúť reklamu

Reštaurátorom zostáva počas tohto roka dokončiť časť vonkajších obkladov, vyrobiť dvere, okná, rámy...

Súčiastky musia vyrobiť

„Všetko si musíme vyrábať samy. Nielen že sa už dnes nedajú zohnať náhradné diely, ale častokrát nám chýba aj technológia na ich výrobu, takže musíme často vyšpekulovať, ako dielec vyrobiť,“ prezradil Majtáň, ukazujúc nám prototip mosadzného okenného rámu.

Nájdu sa však aj maličkosti, ktoré sa museli prispôsobiť dnešnej dobe. Napríklad v lampe v centre vozňa kedysi svietil svietiplyn. Dnes sa už o svetlo postará elektrická žiarovka, aj keď samotná lampa je vernou kópiou pôvodnej.

Mnohých napríklad zarazí veľkosť kupé, ktoré pôsobia na dnešné pomery pomerne klaustrofobicky. Keď však uvážime, že v roku 1911 mali bežní smrteľníci na dedinách doma podlahu z hliny, museli byť počas jazdy celí bez seba.

SkryťVypnúť reklamu

Kde však skončí vozeň po rekonštrukcii? O tom podľa Majtáňa nie je definitívne rozhodnuté. Isté však je, že skončí v múzeu a jazdiť bude pri rôznych železničiarskych podujatiach, ktoré sa pravidelne konávajú aj v našom regióne.

Pán Majtáň, rodák z Komjatíc začal so svojím súčasným remeslom v roku 1994, kedy dostal od riaditeľa Železničného múzea v Bratislave Jiřího Kubáčka zákazku na výrobu starých drevených vagónov z roku 1909. Súčasná prevádzka Jozefa Majtáňa sídli v topoľčiaskom rušňovom depe od roku 2002.

Keďže je Jozef Majtáň jeden z posledných reštaurátorov starých lokomotív,na nedostatok práce sa nemôže sťažovať. Po skončení rekonštrukcie „Krásavca“ sa pravdepodobne pustí do opráv salónneho vozňa z roku 1880.

Najčítanejšie na My Topoľčany

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Miro Šatan: Nechajme deti robiť viacero športov
  3. Slováci pomáhajú s digitalizáciou školstva doma aj v zahraničí
  4. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“
  5. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné
  6. Plánujete si dokonalú rodinnú dovolenku?
  7. Martin Cígler zo Seyforu: Rast IT sektora predbieha počet odborn
  8. Byty v Rakyte s dotovanou hypotékou a zvýhodnenými cenami
  1. Na trhu jazdeniek pribudli kabriolety
  2. Slováci pomáhajú s digitalizáciou školstva doma aj v zahraničí
  3. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné
  4. Päť rád, ako si po vysokej škole nájsť vysnívanú prácu
  5. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“
  6. Miro Šatan: Nechajme deti robiť viacero športov
  7. 7 dôvodov, že investícia do bezpečnostných dverí sa vypláca
  8. Dualisti o praxi: Sme súčasťou všetkých procesov
  1. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko 9 646
  2. Existuje viac spôsobov, ako znížiť mesačnú splátku na hypotéke 8 109
  3. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné 7 854
  4. Byty v Rakyte s dotovanou hypotékou a zvýhodnenými cenami 5 086
  5. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 4 992
  6. Ďurákovci a ich biznis: Z malého e-shopu k státisícovým tržbám 3 951
  7. Čeľustní ortopédi bijú na poplach: Pacienti potrebujú ochranu 2 995
  8. Tipy na výlety po letnom Rakúsku 2 464

Blogy SME

  1. Ivan Čáni: Supermokrý sen degradovaného kapitána Danka.
  2. Ján Škerko: Pán Sulík, popreli ste všetko za čo ste bojovali. Je to trápne.
  3. Anna Miľanová: Moja ilustrácia piesne Koloseum, v podaní Mariky Gombitovej...
  4. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu...
  5. Ján Šubák: Prepúšťanie a vysoké ceny automobilov môžu prísť oveľa skôr, ako si myslíme
  6. Jozef Sitko: Azda mi chce admin zakázať v SME publikovať? (1.)
  7. Peter Kubica: Kniha o tom, ako odbehnúť maratóny
  8. Ján Škerko: Smero-hlasácko-fašistická Hydra. Herkules, kde si?
  1. Ján Šeďo: Americkí vojaci zaútočili na predajňu Billa vo Zvolene. 107 276
  2. Ján Šeďo: V Jasenovaci omdlievali aj vrahovia z SS, tromfli ich bývalí mnísi. 37 717
  3. Jozef Varga: Prečo nemám rád Rusko 30 281
  4. Ján Šeďo: Mrak skazy úraduje aj na severozápade Slovenska a keby len tam... 22 376
  5. Ján Šeďo: Nové ruské zbrane sú desiatky rokov pred zahraničnou konkurenciou... 19 881
  6. Ľudmila Križanovská: Zase ste nič nepochopili, pán Fico 10 991
  7. Miroslav Kocúr: Kočner a zahmlievanie okolo skutku, ktorý sa stal 7 145
  8. Ivan Bilohuščin: Igor Matovič: génius anti-intelektuálneho populizmu 7 011
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Topoľčany a Partizánske - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Topoľčany

Most na ostrov Vir.

Slovenskú klasiku aj tento rok využijú tisíce dovolenkárov.


26. máj

Až 35,8% dospelých fajčiarov zahadzuje cigaretové ohorky na zem. Užívatelia nahrievaného tabaku pristupujú k životnému prostrediu a ekológii oveľa zodpovednejšie než fajčiari.


26. máj
Ilustračné foto.

Ponúkame bohatý program pre deti i dospelých.


26. máj

Diskusiu vysielame naživo v utorok 30. mája 2023 o 11.00 h.


26. máj

Blogy SME

  1. Ivan Čáni: Supermokrý sen degradovaného kapitána Danka.
  2. Ján Škerko: Pán Sulík, popreli ste všetko za čo ste bojovali. Je to trápne.
  3. Anna Miľanová: Moja ilustrácia piesne Koloseum, v podaní Mariky Gombitovej...
  4. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu...
  5. Ján Šubák: Prepúšťanie a vysoké ceny automobilov môžu prísť oveľa skôr, ako si myslíme
  6. Jozef Sitko: Azda mi chce admin zakázať v SME publikovať? (1.)
  7. Peter Kubica: Kniha o tom, ako odbehnúť maratóny
  8. Ján Škerko: Smero-hlasácko-fašistická Hydra. Herkules, kde si?
  1. Ján Šeďo: Americkí vojaci zaútočili na predajňu Billa vo Zvolene. 107 276
  2. Ján Šeďo: V Jasenovaci omdlievali aj vrahovia z SS, tromfli ich bývalí mnísi. 37 717
  3. Jozef Varga: Prečo nemám rád Rusko 30 281
  4. Ján Šeďo: Mrak skazy úraduje aj na severozápade Slovenska a keby len tam... 22 376
  5. Ján Šeďo: Nové ruské zbrane sú desiatky rokov pred zahraničnou konkurenciou... 19 881
  6. Ľudmila Križanovská: Zase ste nič nepochopili, pán Fico 10 991
  7. Miroslav Kocúr: Kočner a zahmlievanie okolo skutku, ktorý sa stal 7 145
  8. Ivan Bilohuščin: Igor Matovič: génius anti-intelektuálneho populizmu 7 011
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu