Piatok, 14. máj, 2021 | Meniny má BonifácKrížovkyKrížovky

Aj v tretej triede si naši predkovia užívali luxus

Rekonštrukcia unikátneho rýchlikového vozňa by sa po rokoch mala skončiť. Z topoľčianskeho depa poputuje pravdepodobne do múzea.

Jozef Majtáň v interiéri vozňa.Jozef Majtáň v interiéri vozňa. (Zdroj: ONDREJ ŠOMODI)

TOPOĽČANY. Železničný rýchlikový vozeň Ce 463 z roku 1911, prezývaný aj Krásavec, ktorý niekoľko rokov odpočíval v priestoroch topoľčianskeho železničného depa, by sa čoskoro mohol opäť vrátiť na železničné koľaje.

Rekonštrukciu vzácneho vozňa tretej triedy pôvodne financovali sponzori, no finančná kríza záchranu vozňa zastavila. Rekonštrukcia je našťastie už opäť v plnom prúde vďaka finančnej injekcii zo Železničnej spoločnosti Slovensko a ak pôjde všetko ako po masle, ukončiť by sa mohla už tento rok.

Skryť Vypnúť reklamu

Jazda musela byť pohodlná

„Vozeň má zvláštnu konštrukciu. V časoch svojej najväčšej slávy vedel chodiť na klzných ložiskách rýchlosťou 100 km/h,“ priblížil nám špecifiká vozňa Jozef Majtáň s tým, že vozeň má oddelený rám pojazdu od skryne, ktorá je na ďalšom ráme. „Pojazd pruží voči koľaji a skriňa voči pojazdu, takže cesta týmto vozňom mohla byť celkom komfortná,“ dozvedeli sme sa.

Okrem samotného podvozku je vozeň celý vyrobený z dreva a zvonku bol celý obložený exotickým tíkovým drevom. Tento luxus si naši predkovia dopriali aj napriek tomu, že išlo o vozeň tretej triedy, v ktorom sa sedelo na drevených laviciach bez čalúnenia. Vozne prvej triedy mali v porovnaní s týmto celočalúnené sedadlá.

„V časoch, keď sme pripravovali rozpočet na rekonštrukciu vozňa mi vypočítali cenu za tíkové drevo od 160 do 240-tisíc korún za kubík a na vozeň ich potrebujeme niekoľko. Nemec žijúci na Slovensku, ktorý projekt pôvodne sponzoroval, trval na tom, aby sme použili autentické materiály,“ prezradil nám Jozef Majtáň.

Skryť Vypnúť reklamu

Reštaurátorom zostáva počas tohto roka dokončiť časť vonkajších obkladov, vyrobiť dvere, okná, rámy...

Súčiastky musia vyrobiť

„Všetko si musíme vyrábať samy. Nielen že sa už dnes nedajú zohnať náhradné diely, ale častokrát nám chýba aj technológia na ich výrobu, takže musíme často vyšpekulovať, ako dielec vyrobiť,“ prezradil Majtáň, ukazujúc nám prototip mosadzného okenného rámu.

Nájdu sa však aj maličkosti, ktoré sa museli prispôsobiť dnešnej dobe. Napríklad v lampe v centre vozňa kedysi svietil svietiplyn. Dnes sa už o svetlo postará elektrická žiarovka, aj keď samotná lampa je vernou kópiou pôvodnej.

Mnohých napríklad zarazí veľkosť kupé, ktoré pôsobia na dnešné pomery pomerne klaustrofobicky. Keď však uvážime, že v roku 1911 mali bežní smrteľníci na dedinách doma podlahu z hliny, museli byť počas jazdy celí bez seba.

Skryť Vypnúť reklamu

Kde však skončí vozeň po rekonštrukcii? O tom podľa Majtáňa nie je definitívne rozhodnuté. Isté však je, že skončí v múzeu a jazdiť bude pri rôznych železničiarskych podujatiach, ktoré sa pravidelne konávajú aj v našom regióne.

Pán Majtáň, rodák z Komjatíc začal so svojím súčasným remeslom v roku 1994, kedy dostal od riaditeľa Železničného múzea v Bratislave Jiřího Kubáčka zákazku na výrobu starých drevených vagónov z roku 1909. Súčasná prevádzka Jozefa Majtáňa sídli v topoľčiaskom rušňovom depe od roku 2002.

Keďže je Jozef Majtáň jeden z posledných reštaurátorov starých lokomotív,na nedostatok práce sa nemôže sťažovať. Po skončení rekonštrukcie „Krásavca“ sa pravdepodobne pustí do opráv salónneho vozňa z roku 1880.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  3. Zhodnotenie o desiatky percent. Toto sú najlepšie príležitosti na investície
  4. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  5. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  6. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  7. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  8. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  9. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  10. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  1. Opäť štartuje projekt Futbal v meste
  2. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  3. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  4. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  5. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  6. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  7. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  8. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  9. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  10. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 15 551
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 12 365
  3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 11 531
  4. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 9 259
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 996
  6. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné 6 745
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 6 730
  8. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 729
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 059
  10. Tip na rodinné kombi 4x4 v plnej výbave do 30 000 eur 4 989
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Topoľčany a Partizánske - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Topoľčany

V Žiline zastavili mladého muža z okresu Topoľčany. Prekročil rýchlosť a nafúkal 1,31 promile.

2 h

V špeciálnom pravidelnom piatkovom vydaní prinášame rubriku Hobby-šport. V dnešnej časti sme sa spolu so športovým obchodom Intersport zamerali na tému detské odrážadlá.

6 h
Marek Kováčech (vpravo) po zápase v rakúskej lige. Vľavo je ďalší bývalý hráč Topoľčian - Ľubomír Jadroň.

V Rakúsku sa mu páči, zmluvu už predlžil o ďalší rok.

15 h

Ponuku môžete využiť aj vtedy, ak v súčasnosti máte aktívne predplatné - nové predplatné vám začne platiť automaticky po skončení vášho súčasného.

23. apr

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Medvedica s dvomi malými prechádzala cez pole.

17 h

Uzávierka potrvá niekoľko dní. Známa je už obchádzková trasa.

13. máj

Dvaja malí chlapci zrazení na priechode pre chodcov, 14-ročný nevodič za volantom a prirýchly mladík zamestnali policajtov aj záchranárov.

13. máj

Majiteľ má vraj posudok na 1,5 milióna.

24 h

Už ste čítali?