Sériu malieb tvoria maľby kameňov nájdených v jednej konkrétnej lokalite, náplave rieky.
TOPOĽČANY. Tvorbu slovenského maliara Petra Mezeia predstaví Multimediálny priestor pre súčasnú kultúru Nástupište 1-12. Vernisáž Lokálny harmonograf sa uskutoční v piatok 27. marca v podchode Autobusovej stanice v Topoľčanoch. Sériu malieb tvoria maľby kameňov nájdených v jednej konkrétnej lokalite, náplave rieky. "Spolu vytvárajú akýsi harmonogram, ktorý však nie je harmonický z hľadiska časového, ale estetického a je chápaný ako mapa - graf určitej lokality," skonštatoval Julo Krištof z Nástupišťa 1-12. Výstava potrvá do 23. apríla tohto roka.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Peter Mezei je absolventom Fakulty výtvarných umení Akadémie umení v Banskej Bystrici, kde študoval súčasnú maľbu v ateliéri Klaudie Kosziby. Rodák z Rožňavy sa vo svojej tvorbe zaoberá predovšetkým zobrazovaním vzťahov medzi prostredím a určitými prvkami, ktoré sa v ňom nachádzajú. Najčastejšie sa zameriava na vlastnosti hornín a kameňov tvorené ich okolím, prírodným aj priemyselným. Tie sa na základe videnej skutočnosti usiluje transformovať do jednotlivých kontextov. "V samotnom procese maľby zámerne využíva kombinácie rôznych materiálov, čím sleduje vyjadrenie vlastností prvku, hmoty a jej ľahkosti, trvania, ako aj pominuteľnosti," zhodnotil Krištof.
Súčasťou vernisáže bude vystúpenie slovenského hudobníka, skladateľa a sound artistu Jonáša Grusku. Gruska vyštudoval súčasnú experimentálnu hudbu v holandskom Haagu na Institute of Sonology a na krakovskej Music Academy v Poľsku. Vo svojej tvorbe pracuje väčšinou s počítačom a vlastnoručne vyrobenou elektronikou, s pomocou ktorej maľuje neobjavené zvukové krajiny. Je fascinovaný komplexnými polyrytmickými štruktúrami, zvukovou rezonanciou či site-specific kompozíciami. Inšpiráciu pritom často čerpá z tradičnej hudby Japonska, Indonézie, strednej Európy.