TOPOĽČANY. Začiatkom mesiaca začal v obvode železničnej stanice prebiehať stavebný ruch. Dôvodom je búranie budov, ktoré boli v havarijnom stave a železnice ich už dlhé roky nevyužívali. Ako nás informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková, v dôsledku nepotrebnosti budov pre prevádzku, uvoľnením bytu, ako aj vzhľadom na aktuálny havarijný stavebný stav stavieb, boli staré sklady, byt a hospodárska budova v roku 2014 navrhnuté na asanáciu. Minulý týždeň prebiehalo ešte odstraňovanie stavebnej sute z asanácie budovy „Topoľčany – sklad.“
V priebehu tohto roka, by malo dôjsť k zbúraniu aj ďalšej budovy „Topoľčany – hospodárska budova sklad“.
Plánujú pokračovať
Zbúraním druhej budovy by však úprava priestoru v areáli železničnej stanice nemala skončiť. „V súvislosti s nevyužívanými a schátralými stavbami v havarijnom stave v obvode Železničnej stanice Topoľčany, ktoré sú situované v blízkosti novej výpravnej budovy, boli v roku 2014 realizované miestne šetrenia na posúdenie využiteľnosti stavieb, na základe ktorých je predpoklad na asanáciu stavieb:
budova ATÚ – žiadosť o povolenie na odstránenie stavby bude môcť byť zrealizovaná po presune pracoviska SMSÚ OZT ZT Leopoldov do náhradných priestorov;
stará výpravná budova ŽST Topoľčany – žiadosť o povolenie na odstránenie stavby bude môcť byť zrealizovaná po preložke inžinierskych sietí, ktoré sa v budove nachádzajú,“ prezradila nám o plánoch železníc Martina Pavliková.
Na uvoľnených pozemkoch však ŽSR nemajú v súčasnosti žiadny konkrétny investičný zámer. Zastavanie priestoru bude v budúcnosti závisieť od konkrétnych požiadaviek a potrieb ŽSR, železničných spoločností prípadne súkromných záujemcov.
Odstránenie budov sa skomplikovalo
Problém využitia starých železničných budov sa začal riešiť už v roku 1995, kedy bola odovzdaná do užívania budova novej výpravnej stanice. Už v tomto období bolo na základe šetrení a stavu budov navrhnuté asanovať sústavu stavebných objektov od ulice M. Rázusa (staré sklady, služobný byt a hospodárska budova).
24. júna 1996 bolo dokonca vydané aj rozhodnutie o povolení na odstránenie stavby, ktoré sa však z dôvodu obsadenosti bytu nájomcom realizovalo iba čiastočne. Nájomca totižto neprijal možnosť poskytnutia náhradného bývania. „Na ponechanej časti stavieb bola v roku 1997 vykonaná oprava a náter fasády a na ploche po odstránenej stavbe bolo realizované jej spevnenie zámkovou dlažbou a zatrávňovacími dielmi. Plocha je v súčasnosti využívaná ako parkovacia plocha pre motorové vozidlá,“ dodala Pavliková.