Sobota, 23. jún, 2018 | Meniny má Sidónia
Nájdete nás na webe

Cesta vlakom by mohla byť kratšia o polovicu

Ak by sa podarilo presadiť niekoľko úprav na železničnej trati, cesta z Topoľčian do Bratislavy by mohla trvať iba hodinu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO-Ľ. VANEK)

TOPOĽČANY. Minulý týždeň sa v Topoľčanoch už po druhý krát uskutočnila medzinárodná konferencia o regionálnej doprave, ktorú zorganizoval Klub Modrý Horizont pôsobiaci v topoľčianskom rušňovom depe. Ako nás informoval spoluorganizátor podujatia Jozef Bosáček, tento ročník sa zameral najmä na výmenu skúseností so zahraničnými partnermi.

Najviac účastníkov konferencie prišlo z Českej a Slovenskej republiky, nechýbali však ani prednášajúci zo Švajčiarska a Maďarska.

Vlaky by mohli jazdiť aj 120

Jedným z asi najzaujímavejších bodov konferencie bola prezentácia možnosti, ako by sa dala zrýchliť železničná doprava. „Napríklad cesta vlakom z Bratislavy do Topoľčian by mohla trvať iba jednu hodinu,“ prezradil nám Bosáček. Ukázalo sa, že takýto rekordný čas by sa dal dosiahnuť pri pomerne malých úpravách trate.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Dnes je to tak, že infrašruktúra nemá žiadne moderné zabezpečovacie zariadenie. Nie že by nebola bezpečná, ale neumožňuje prevádzkovať vlaky dostatočne rýchlo,“ poznamenal Jozef Bosáček s tým, že len 15 minútová úspora času by sa dala dosiahnuť v Leopoldove, kde sa mení rušeň z elektrického na motorový, takže vlak musí stáť. Druhá vec, ktorá takpovediac vlaky zdržuje je to, že stanice nemajú zabezpečenú závislosť výhybiek na návestidlách. Inak povedané, rušňovodič nevie, či pôjde rovno, alebo do odbočky. Preto rýchlik zo 100-kilometrovej rýchlosti brzdí v každej stanici na štyridsiatku, ktorá je povolená do odbočky.

„Stanice sú pomerne nahusto, preto keď sa rýchlik rozbehne, už musí brzdiť. Navyše, ak by sa v niekoľkých prípadoch upravili konfigurácie koľají, v celom úseku by sa dalo jazdiť 120 kilometrovou rýchlosťou,“ objasnil nám problematiku pán Bosáček s tým, že všetky úpravy by sa dali realizovať bez obrovských investícií. To, či sa tieto návrhy podarí dostať aj do praxe, je otázne. Podľa Bosáčeka však zástupcovia Železníc Slovenskej republiky prehlásili, že o navrhovaných vylepšeniach budú zodpovedne uvažovať.

S niektorými traťami by pomohla aj EÚ

Zlepšiť dostupnosť dopravy by mohli aj samotné obce, ktoré by mohli na koľajách, kde sa zastavila doprava, prevziať prevádzkovanie tratí do vlastných rúk. Podobné projekty sa úspešne realizujú v Českej republike. Na Slovensku je jediným príkladom iba Trenčianska Teplá, kde sa však nachádza iba úzkokoľajka. Podľa účastníkov konferencie by sa podobný projekt dal realizovať na trati Radošina – Zbehy. „Ak by sa obce združili, mohli by peniaze dostať od Európskej únie na obnovu a prevádzku tratí,“ dodal Bosáček.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 26 211
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 12 636
  3. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 9 038
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 555
  5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 362
  6. Kreditná karta – áno alebo nie 5 785
  7. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 5 680
  8. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 654
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 996
  10. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 3 305

Hlavné správy z MY Topoľčany

Cestu medzi Partizánskym a Hradišťom ešte nezrekonštruovali

Cesta druhej triedy medzi Partizánskym a Hradišťom naďalej čaká na rekonštrukciu.

Dočkáme sa rýchlostných ciest v našom regióne?

Ťažba hnedého uhlia by mohla skončiť skôr, ako počítali Hornonitrianske Bane. Transformácia regiónu zvyšuje tlak na rýchlejšiu dostavbu komunikácií.

Základná škola R. Kaufmana v Partizánskom bude mať vynovené strechy

Situácia so strechami bola podľa veľmi vážna.

Mladý reštaurátor obnovil kamenný erb v Oponiciach

Ján Telek sa rozhodol urobiť niečo pre svoj región.

V Bánovciach hľadajú naj predzáhradku

Do súťaže sa môžu obyvatelia zapojiť do 30. augusta.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Nočná búrka preverila trenčianskych hasičov

V rámci kraja v súvislosti s počasím zasahovalo počas noci 33 príslušníkov Hasičského a záchranného zboru.

V Považskej Bystrici hospitalizovali niekoľko ľudí so zákernou chorobou

Ďalší skončili v trenčianskej nemocnici, niekoľkých ošetrili bez potreby hospitalizácie.

Martin bude mať chodníkovú fontánu s farebnými tryskami

​​​​​​​Obyvatelia martinskej časti Sever sa konečne dočkali zbúrania schátralej nebezpečnej fontány.

Sokolovňa v Prievidzi po storočí končí

Budovu najstaršieho športového stánku v Prievidzi jej majiteľ predal. Nový vlastník ju bude využívať na komerčné účely. Športovisko so storočnou históriou museli presunúť.

Vybrali SME



Už ste čítali?