Piatok, 19. október, 2018 | Meniny má Kristián

Cesta vlakom by mohla byť kratšia o polovicu

Ak by sa podarilo presadiť niekoľko úprav na železničnej trati, cesta z Topoľčian do Bratislavy by mohla trvať iba hodinu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO-Ľ. VANEK)

TOPOĽČANY. Minulý týždeň sa v Topoľčanoch už po druhý krát uskutočnila medzinárodná konferencia o regionálnej doprave, ktorú zorganizoval Klub Modrý Horizont pôsobiaci v topoľčianskom rušňovom depe. Ako nás informoval spoluorganizátor podujatia Jozef Bosáček, tento ročník sa zameral najmä na výmenu skúseností so zahraničnými partnermi.

Najviac účastníkov konferencie prišlo z Českej a Slovenskej republiky, nechýbali však ani prednášajúci zo Švajčiarska a Maďarska.

Vlaky by mohli jazdiť aj 120

Jedným z asi najzaujímavejších bodov konferencie bola prezentácia možnosti, ako by sa dala zrýchliť železničná doprava. „Napríklad cesta vlakom z Bratislavy do Topoľčian by mohla trvať iba jednu hodinu,“ prezradil nám Bosáček. Ukázalo sa, že takýto rekordný čas by sa dal dosiahnuť pri pomerne malých úpravách trate.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Dnes je to tak, že infrašruktúra nemá žiadne moderné zabezpečovacie zariadenie. Nie že by nebola bezpečná, ale neumožňuje prevádzkovať vlaky dostatočne rýchlo,“ poznamenal Jozef Bosáček s tým, že len 15 minútová úspora času by sa dala dosiahnuť v Leopoldove, kde sa mení rušeň z elektrického na motorový, takže vlak musí stáť. Druhá vec, ktorá takpovediac vlaky zdržuje je to, že stanice nemajú zabezpečenú závislosť výhybiek na návestidlách. Inak povedané, rušňovodič nevie, či pôjde rovno, alebo do odbočky. Preto rýchlik zo 100-kilometrovej rýchlosti brzdí v každej stanici na štyridsiatku, ktorá je povolená do odbočky.

„Stanice sú pomerne nahusto, preto keď sa rýchlik rozbehne, už musí brzdiť. Navyše, ak by sa v niekoľkých prípadoch upravili konfigurácie koľají, v celom úseku by sa dalo jazdiť 120 kilometrovou rýchlosťou,“ objasnil nám problematiku pán Bosáček s tým, že všetky úpravy by sa dali realizovať bez obrovských investícií. To, či sa tieto návrhy podarí dostať aj do praxe, je otázne. Podľa Bosáčeka však zástupcovia Železníc Slovenskej republiky prehlásili, že o navrhovaných vylepšeniach budú zodpovedne uvažovať.

S niektorými traťami by pomohla aj EÚ

Zlepšiť dostupnosť dopravy by mohli aj samotné obce, ktoré by mohli na koľajách, kde sa zastavila doprava, prevziať prevádzkovanie tratí do vlastných rúk. Podobné projekty sa úspešne realizujú v Českej republike. Na Slovensku je jediným príkladom iba Trenčianska Teplá, kde sa však nachádza iba úzkokoľajka. Podľa účastníkov konferencie by sa podobný projekt dal realizovať na trati Radošina – Zbehy. „Ak by sa obce združili, mohli by peniaze dostať od Európskej únie na obnovu a prevádzku tratí,“ dodal Bosáček.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  3. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  4. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  5. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  2. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  3. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  4. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  5. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  6. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  7. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  8. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  9. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  10. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 15 754
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 946
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 457
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 702
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 581
  6. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 8 097
  7. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 966
  8. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 888
  9. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 6 418
  10. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 5 485

Hlavné správy z MY Topoľčany

Za mnohé vzácne nálezy v regióne môžu náhody

Posledný nález pokladu sa podaril minulý rok neďaleko Bojnej.

Obyvatelia sa môžu zapojiť do upratovania mesta

Obyvatelia Partizánskeho môžu prispieť k čistejšiemu prostrediu v meste.

V hodnotení nemocníc si topoľčianska výrazne polepšila

V súčasnosti sa rozhoduje o pridelení veľkej dotácie pre nemocnicu.

Nováčik s Melušom v bráne prehral

Pred reprezentačnou prestávkou porazili Topoľčany súpera z Piešťan.

Areál starej nemocnice by mohol slúžiť aj seniorom

Kraj predložil univerzitám svoju predstavu, na čo by mohli budovy slúžiť.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koniec rozprávkového života Mariána Kočnera na Donovaloch (fotogaléria)

Donovaly už podnikateľ, ktorý je momentálne vo väzbe, tak skoro neuvidí.

Na bystrickej cyklokomunikácii sa baví internet

Urobiť tak veľa chýb na necelých dvesto metroch trasy sa hádam ani nedá – tvrdí Občianska cykloiniciatíva Banská Bystrica.

Európska komisia odobrila projekt výstavby D3 na Kysuciach

Dobrá správa prišla z Bruselu, peniaze sa ujdú aj diaľničnému úseku na Kysuciach.

Čaká nás daždivý víkend. Na horách môže snežiť

Počas nadchádzajúceho víkendu bude slnka minimum.

Vybrali SME

Už ste čítali?