Posádka Melico Racing Teamu – slovenskí reprezentanti Jaroslav Melichárek a jeho spolujazdec Erik Melichárek sa stali absolútnymi majstrami Slovenska v rally za sezónu 2015.
Jaroslav Melichárek začal jazdiť automobilovú rally v roku 2010. „Začínal som najskôr na motorke. Od endura som prešiel na country-cross a potom som sa dostal k autu, kde som jazdil preteky do vrchu. Po úspechoch v tomto športe som sa rozhodol prejsť do rally,“ opísal nám svoje začiatky úspešný topoľčiansky automobilový pretekár Jaroslav Melichárek.
Len pred nedávnom sa skončili majstrovstvá Slovenska v rally, kde ste sa stali absolútnym majstrom krajiny. Ako tieto preteky prebiehali?
– V tomto ročníku sme zúročili naše skúsenosti z predošlej sezóny, kedy sme jazdili vybrané podujatia v rámci seriálu majstrovstiev sveta WRC. Odjazdili sme celkovo štyri preteky. Pre slovenský motoršport sme dosiahli fantastický úspech, keďže sme na Rallye Monte Carlo 2014 skončili na konečnom ôsmom mieste v absolútnom poradí, čo sa ešte žiadnemu pretekárovi zo Slovenska nepodarilo. Po ročnom pôsobení vo WRC, sme sa v sezóne 2015 prihlásili opäť do seriálu majstrovstiev Slovenska. Odjazdili sme päť pretekov a po nich sme sa spoločne s navigátorom Erikom Melichárekom stali absolútnymi majstrami Slovenska.
Ako je to s pretekárskym autom?
– Je viacero možností. Niektorí majú svoje vlastné auto, o ktoré sa sami starajú. Potom sa dajú autá prenajímať od spoločností, ktoré sa tým zaoberajú. Na rally preteky treba mať autá so špeciálnou výbavou. Niektoré veci do áut sa nedajú ani kúpiť, dajú sa len prenajať. Na Slovensku je to ešte horšie, nie sme až na takej úrovni ako inde vo svete. Postupne ale napredujeme aj v našej krajine. Aj predchádzajúce súťažné autá Mitsubishi či Citroen sme mali prenajaté od zahraničných firiem. V súčasnosti sú však už autá dostupnejšie aj na našom trhu. Aktuálne sme si zadovážili profesionálne auto Ford Fiesta WRC, s ktorým sme odjazdili aj celý ročník 2015.
Začiatky ale bývajú ťažké, ako to prebiehalo u vás?
– Začiatky v rally boli naozaj veľmi ťažké, pretože ide o špecifický a veľmi nákladný šport. Okrem toho ako jazdec musíte byť zručný, musíte vedieť dôkladne ovládať auto, byť rýchly a pred každými pretekami sa musíme dôkladne aj oboznámiť o trati. Automobilové rally nie je šport o jednotlivcovi, ide o prácu celého tímu. Dôležitý nie je iba jazdec, ale i spolujazdec, či ostatní členovia tímu ako sú mechanici a ľudia okolo. Je veľmi náročné poskladať kvalitný tím a je treba mať aj dobrých sponzorov.
Kto je vašim spolujazdcom a akých máte mechanikov?
– Už roky je ním môj brat Erik Melichárek, s ktorým je výborná spolupráca a spoločne sa na pretekoch dopĺňame. V minulosti sme sa spoliehali aj na externých mechanikov, ktorí nám pripravovali auto na preteky. Postupne sa nám darí dávať dokopy aj vlastný tím ľudí.
Sezóna vám už skončila, čo chystáte na ďalší rok 2016?
– Automobilová sezóna v rally začína na jar a končí na jeseň. Do konca roka sú na programe ešte rôzne voľné podujatia či autoshow pre fanúšikov a podobné akcie. V tejto chvíli vám ešte neviem povedať, kde sa predstavíme v najbližšej sezóne. Momentálne prebiehajú rokovania s našimi sponzormi, či opäť budeme jazdiť majstrovstvá Slovenska alebo vybrané podujatia v rámci majstrovstiev sveta. Je to aj o financiách, a preto momentálne zvažujeme, ktorú alternatívu napokon zvolíme. Až po rokovaniach uvidíme, kde napokon odštartujeme novú sezónu.
Aká je fanúšikovská základňa v Topoľčanoch?
– Môžem povedať, že v okolí Topoľčian je veľký záujem verejnosti a rally. Výsledkom toho bola aj výborne zorganizovaná Rally Tríbeč pred tromi rokmi, ktorá sa stretla s obrovským nadšením a záujmom zo strany fanúšikov. Je mi preto ľúto, že posledné dva ročníky sa neuskutočnili. Do budúcnosti ale verím, že sa ešte podarí Rally Tribeč oživiť a bude pravidelnou súčasťou majstrovstiev Slovenska. Ľudia z Topoľčian si zaslúžia automobilové preteky, pretože majú radi tento šport.