TOPOĽČANY. Topoľčianski cestári sú už v plnej pohotovosti a za sebou už majú aj prvé výjazdy. Informoval nás vedúci Strediska správy a údržby ciest v Topoľčanoch Milan Švelka.
Vozový park zostáva
Topoľčianski cestári budú počas tohtoročnej zimnej sezóny pracovať s nezmeneným vozovým parkom, keďže na takéto investície do techniky neboli vyčlenené peniaze. Momentálne však prebieha rozsiahlejšia oprava jedného staršieho posýpača, ktorá spočíva vo výmene kabíny a podvozka. Celý vozový park teda pozostáva z ôsmych posýpačov, troch traktorov s radlicami a dvoch nakladačov. Najstaršie vozidlo, ktoré je v aktívnej službe je z roku 1973, najmladší posýpač má päť rokov.
Táto technika stačí pri štandardnom snežení no kvôli kalamitám, či mimoriadnym situáciám sú zazmluvnené ďalšie stroje. „Ide napríklad o traktory s radlicami, ktoré sa používajú vtedy, keď už naše stroje nestíhajú. Vo vozovom parku tiež nemáme žeriav s nosnosťou okolo 35 ton, ktorý by zvládol vyprosťovanie nákladných vozidiel, či autobusov. Takýto stroj je tiež za-zmluvnený externe,“ vysvetlil Švelka.
Cestárom zostalo z minulej miernej zimy 280 ton soli a 140 ton kameniva. „Keďže sa vždy pripravujeme na stredne silnú zimu, dokúpili sme 780 ton soli a 2270 ton kameniva,“ povedal Milan Švelka.
Pribudli snímače teploty
Zimná pohotovosť platí pre cestárov od 1. novembra a aj napriek tomu, že bolo doteraz relatívne dobré počasie, cestári už museli 23. novembra po prvý krát zasahovať. „Posýpali sme 98 kilometrov ciest a minuli sme asi 5,6 tony soli a 58 ton kameniva. Posýpali sme hlavne na mostoch a cesty v okolí obcí Ardanovce, Svrbice, Bojná a Lipovník,“ dodal Švelka s tým, že rýchlosť a kvalita odhŕňania bude závisieť aj od včasnosti zásahov a dostatku informácií, ktorými budú disponovať dispečeri. Cestári majú preto uzavretú dohodu aj s Okresným dopravným inšpektorátom v Topoľčanoch o včasnej informovanosti. K lepšej informovanosti cestárov by mali prispieť aj dva merače teploty vozovky a vzduchu, ktoré sa nainštalovali v Kovarciach a Urminciach.
„Plánovali sme tiež umiestniť snímače a kamerový systém aj na horkom priechode Havran za Radošinou, mali sme však problém s tým, že tam nie je žiaden zdroj elektrickej energie. Dalo by sa to možno riešiť solárnou energiou, v tomto prípade by však mohlo dôjsť k rýchlemu poškodeniu, alebo odcudzeniu...“ uviedol Švelka, ktorý zároveň prosí verejnosť, aby podávala v prípade potreby informácie o stave vozoviek na dispečing. Telefónne čísla dispečerov možno nájsť na internetovej stránke regionálnej správy ciest.