Nedeľa, 26. jún, 2022 | Meniny má Adriána

Pozrite sa na tú nádheru. Po siedmich rokoch je Krásavec dokončený

V topoľčianskom depe dokončili rekonštrukciu historického vozňa.

Jozef Majtáň je na svoju prácu právom hrdý.Jozef Majtáň je na svoju prácu právom hrdý. (Zdroj: LP)

TOPOĽČANY. Jozef Majtáň, spolu so svojim tímom, po siedmych rokoch dokončil opravu železničného rýchlikového vozňa CE 463, ľudovo prezývaný „Krásavec.“ Napriek tomu, že ide o vozeň tretej triedy, tak vyzerá luxusnejšie ako mnohé vagóny, ktoré môžeme vidieť dnes na koľajniciach.

V minulosti v ňom prespávali robotníci

Vagón CE 463 priviedli na svet pražské ringhoferské závody v roku 1911 ako dvojnápravový rýchlikový vozeň Buštehradských dráh na prepravu osôb. Jazdil na trati od Prahy až po Kladno. Zaujímavý bol aj svojim dvojitým vypružením, ktorý zvyšoval pohodlie cestujúcich, keďže v čase svojho najväčšieho využívania mohol dosahovať rýchlosť až sto kilometrov za hodinu. Vo vozni si ľudia mohli užívať’ súkromie v niekoľkých kupé alebo sedieť na laviciach v otvorenej časti vagóna.

SkryťVypnúť reklamu

Aj napriek jeho prezývke to nebol vždy krásavec. V minulosti ho využívali ako ubytovňu pre traťový personál, teda opravárenské čaty, ktoré sa starali o koľaje. Pôvodné sedadlá boli nahradené posteľami a malou kuchynkou. Keď ho dostal Jozef Majtáň do rúk, tak bol vozeň značne zdevastovaný. „Nič z neho nezostalo, bol úplne vykuchaný. Celý bol prestavaný, dokonca zvonku bol obitý plechom, ktorý vagón držal pokope, “ spomína na zaobchádzanie s „Krásavcom“ reštaurátor Jozef Majtáň. Tvar sedačiek odhadli len na základe obrysov tmavšej farby, ktoré zostali na bokoch stien.

vagon-pre-viedensku-elektricku-depo-topo_r9395_res.jpg

FOTO: Denis Ondriškovič

Núdzu o prácu nemá

Takmer všetky časti „Krásavca“ boli zhnité a museli ich vyhodiť. Z pôvodného vagóna zostali len určité časti podvozku, ktoré opravili, ostatné museli postaviť nanovo. Dnes tvorí kostru silné dubové drevo a vnútro majstri obložili smrekom. Na požiadanie investora zvonku vozeň obložili drahým exotickým tíkom, aby najväčšmi zachovali autentickosť pôvodného stroja. Dokonca mosadzné okná si reštaurátori museli vyrobiť svojpomocne, pretože dnes by už také nezohnali.

SkryťVypnúť reklamu

Ako jeden z posledných reštaurátorov na Slovensku je Jozef Majtáň plne vyťažený. Momentálne pracuje na salónnom vozni z roku 1892. Ten bol vyrobený v Maďarsku a patrí k najstarším exponátom, ktorým sa doteraz venoval. Napriek tomu, že sa stretáva s najrôznejšími osudmi vlakov, nikdy si nepovedal, že by to nebol schopný zrekonštruovať.

Jozef Majtáň so svojimi kolegami vdychuje život starým vlakom v bývalom rušňovom depe v Topoľčanoch. Súčasťou neho je aj malé múzeum, kde sa nachádza množstvo rôznych železničných artefaktov, premietacia sála či malá železnička pre deti. Všetko to spravuje občianske združenie Klub Modrý Horizont.

Najčítanejšie na My Topoľčany

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  3. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  4. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  6. Inovatívna diagnostika - moderná budúcnosť zdravotníctva
  7. Slovákov láka zakladanie fondov, no väčšina preferuje zahraničie
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny
  1. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  2. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  3. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
  4. Tatra banka získala 2 prestížne ocenenia
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  7. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  8. BILLA vstupuje do sveta e-commerce
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 27 588
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 9 881
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 7 543
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 963
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 858
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 783
  7. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 2 286
  8. Mladých inflácia netrápi. Ako zasiahne zábavný priemysel? 1 912

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Rozhľadne Poľana a Žalostina.
  2. Lubomir Zahora: 10 skúseností s rakúskou políciou
  3. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Morálna dilema: Drogy, prostitúcia a surogačné materstvo. Zdaniť a legalizovať alebo zachovať status quo?
  4. Štefan Vidlár: Nedeľné minizamyslenie sa
  5. Ján Škerko: Putin to povedal jasne, správy z frontu
  6. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Slané parené i smažené osie hniezda
  7. Jakub Konečný: Štát chce od decembra vrátiť železničnú dopravu o veľký krok späť
  8. Elena Antalová: Vďaka za zákaz interrupcií, Američania
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 849
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 237
  3. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 6 644
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 892
  5. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 816
  6. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 4 637
  7. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 2 863
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 2 841
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Topoľčany a Partizánske - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Topoľčany

Pre samosprávy sú zelené projekty prioritou, veľká byrokratická záťaž a náročnosť procesov pri uchádzaní sa o eurodotácie sú v prípade obcí a malých miest brzdou rozvoja. Rozprávali sme sa so SLÁVKOU LENČÉŠOVOU, expretkou na oblasť životného prostredia v Združení miest a obcí Slovenska.


17. jún
Pri cúvaní narazil do odstaveného vozidla.

Policajti Okresného dopravného inšpektorátu v Topoľčanoch objasňujú okolnosti dopravnej nehody ku ktorej došlo v obci Nemečky.


21. jún
Ošarpaný múr pri záhradkách dostal úplne nový vzhľad.

Obyvatelia Topoľčian môžu v priebehu júna a júla tvoriť a podávať verejnoprospešné projekty, ktoré chcú financovať z participatívneho rozpočtu mesta.


20. jún
Automobil zostal prevrátený na streche.

V katastrálnom území Malé Uherce v smere na Oslany došlo k dopravnej nehode osobného auta.


20. jún

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ľuboš odišiel v stredu, v piatok ohlásili jeho nezvestnosť.


25. jún

Majiteľ pozemku vyčíslil škodu na asi 6-tisíc eur.


14 h

Roman Hanajík poukazoval na hoaxy vo videách Igora Bukovského.


25. jún

Dokopy 25 rokov hral v štyroch veľmi populárnych kapelách.


Lajos Telek 21. jún

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Rozhľadne Poľana a Žalostina.
  2. Lubomir Zahora: 10 skúseností s rakúskou políciou
  3. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Morálna dilema: Drogy, prostitúcia a surogačné materstvo. Zdaniť a legalizovať alebo zachovať status quo?
  4. Štefan Vidlár: Nedeľné minizamyslenie sa
  5. Ján Škerko: Putin to povedal jasne, správy z frontu
  6. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Slané parené i smažené osie hniezda
  7. Jakub Konečný: Štát chce od decembra vrátiť železničnú dopravu o veľký krok späť
  8. Elena Antalová: Vďaka za zákaz interrupcií, Američania
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 849
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 237
  3. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 6 644
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 892
  5. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 816
  6. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 4 637
  7. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 2 863
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 2 841
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu