PARTIZÁNSKE. Hornonitrianske okresy Prievidza a Partizánske má v budúcnosti spájať cyklotrasa, ktorú má verejnosť využívať na dopravu do zamestnania. Na projektový zámer Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK) už vypracováva dodávateľ štúdiu realizovateľnosti. Informoval o tom v Partizánskom na stretnutí s predstaviteľmi samospráv miest a obcí v okrese Partizánske podpredseda TSK Richard Takáč.
Spoja celý región
„Prvýkrát sme tu v Partizánskom sedeli pred niekoľkými rokmi a rozprávali sme sa o tom, že takéto niečo chceme realizovať a chceme sa do toho pustiť. Momentálne máme vysúťaženú spoločnosť, ktorá realizuje štúdiu realizovateľnosti cyklotrasy na hornej Nitre, ktorá má vlastne viesť od Handlovej, cez Prievidzu smerom do Partizánskeho,“ uviedol Takáč.
Navrhovaná cyklotrasa by mala mať podľa projektového zámeru asi 50 kilometrov, jej potenciálnu trasu si prešiel viackrát na bicykli aj sám Takáč spolu so svojimi kolegami: „Niektoré úseky sú už, dá sa povedať, využiteľné a ľudia ich aj teraz využívajú a niektoré budú dosť komplikované, problematické z hľadiska možného premostenia rieky Nitra alebo vedenia popri hlavnej ceste,“ ozrejmil.
Zhruba pred týždňom absolvoval podpredseda TSK rovnaké stretnutie s predstaviteľmi dotknutých samospráv miest a obcí Prievidzského okresu, ktorí zhodnotili a prešli si potenciálne vedenie cyklotrasy. Na oboch stretnutiach prezentovali viacerí starostovia obcí blízko hlavnej tepny cyklotrasy i požiadavky, že by jej trasa mohla viesť aj na územia ich katastrov, dotýkalo sa to mimo iných Lehoty pod Vtáčnikom a Kamenca pod Vtáčnikom v Prievidzskom okrese či Veľkých Uheriec v okrese Partizánske. „To je to pozitívne. Veľmi ma teší, že aj zástupcovia jednotlivých obcí majú záujem vo veľkom riešiť cyklotrasy v ich obciach a napojenie na našu chrbticovú, ktorú chceme vytvoriť,“ poznamenal Takáč.
Ak neuspeje kraj, posnaží sa mesto
Pre Partizánske je podľa primátora mesta Prievidza prioritné to, aby pre tento cyklochodník bola využitá koruna hrádze rieky Nitry, ktorá je prirodzeným miestom pre pohyb, pre cyklistiku aj pre inline korčuliarov. „Som presvedčený, že táto cyklotrasa by spĺňala obidva dôležité formáty alebo dôvody, prečo ten cyklochodník budovať. Jednak preto, aby ľudia mohli cestovať za prácou smerom k priemyselnému parku, ktorý je na začiatku Partizánskeho smerom od Žabokriek a samozrejme, aj pre rozvoj cestovného ruchu, ktorý nie je bytostne dôležitý z titulu zámeru v tomto programovacom období, lebo nepodporujú sa cyklochodníky z titulu cykloturistiky, ale z titulu prirodzenej migrácie a využívania alternatívnych foriem dopravy smerom k zamestnávateľovi,“ vysvetlil.
Na štúdiu realizovateľnosti plánuje TSK dať zo svojho rozpočtu asi 20-tisíc eur. Jej spracovávateľom je Cykloprojekt, s.r.o., so sídlom v Bratislave. Investičný zámer má záujem kraj financovať z prostriedkov Integrovaného regionálneho operačného programu, pričom čaká na vyhlásenie vhodnej výzvy. Ak sa TSK financie nepodarí získať, samospráva Partizánskeho je podľa primátora pripravená postupne vybudovať cyklotrasu, ktorá by prepojila vyrovnanú korunu hrádze rieky Nitry od sídliska Šípok až po Malé Bielice, respektíve Brodzany, aj z vlastných zdrojov. Korunu hrádze rieky by si však v tomto prípade muselo mesto prenajať, keďže nie je jej majetkom.