Vodičský preukaz bude drahší aj v našom regióne. Odkedy začnú platiť nové pravidlá?

I keď cena vodičských preukazov, ktoré sa budú robiť podľa nových pravidiel, nie je ešte presne stanovená, už dnes je jasné, že zvýšenie cien bude markantné.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO)

TOPOĽČANY. 450 eur. Toto je suma, za ktorú si vo väčšine autoškôl v Topoľčanoch môžete urobiť vodičský preukaz na osobný automobil. Čoskoro sa to však podľa všetkého zmení a ceny pôjdu nahor. Predseda Združenia autoškôl Slovenska Andrej Buday očakáva, že v priemere ceny za kurz porastú o 50 percent. Majiteľ topoľčianskej autoškoly Autoprogres Igor Michalička očakáva, že cena u nich vzrastie asi o 100 eur.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

K zvyšovaniu cien primäli spoločnosti nové pravidlá, ktoré schválila ešte druhá Ficova vláda. Platiť majú až od novembra. Autoškoly ešte nevedia presne odhadnúť, ako im nové pravidlá zvýšia náklady, keďže sa na zmeny intenzívne pripravujú.

SkryťVypnúť reklamu

Zmeny môžu autoškolám zvýšiť náklady aj o niekoľko tisíc eur mesačne. Po novom musia mať napríklad autoškoly aj certifikované cvičisko. Na výcvik skupiny B musí byť plocha dlhá minimálne 50 metrov, ktorú sa autoškolám nie vždy musí podariť nájsť.

Alternatívou za cvičisko je náhradná plocha a trenažér. Ten podľa autoškôl stojí približne desaťtisíc eur.

Sledovacie zariadenia

Novinkou pre autoškoly sú tiež napríklad GPS zariadenia vo vozidlách, cez ktoré sa bude dať sledovať každá jazda, jej dĺžka a trasa. Cieľom bude nielen sledovať dodržanie času jazdy, ale aj absolvovanie predpísaných úloh, ako je jazda po diaľnici či v premávke so semaformi. K nim musia autoškoly pre žiakov obstarať aj čipové karty.

„Našťastie sa tieto zariadenia dajú zakúpiť aj na splátky, no nie je to len o zakúpení zariadení. Je to aj o ďalších poplatkoch, ktoré budeme musieť platiť za prevádzkovanie systému. Navyše kvôli ďalšej administratíve budeme musieť asi zamestnať ďalšiu administratívnu silu,“ povedal Michalička.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem toho musia mať autoškoly po novom povinné stále kancelárie aj s otváracími hodinami. Práve to robí problémy mnohým malým autoškolám.

Drobní živnostníci si dnes prenajímajú učebne len na niekoľko hodín v mesiaci, počas ktorých prednášajú povinnú teóriu o cestnej premávke. Aj pre povinné kancelárie hovoria viaceré autoškoly o možnom zániku.

So zánikom počíta aj ministerstvo dopravy, ktoré zmenu navrhlo. Podľa hovorkyne Karolíny Duckej zaniknú nepoctivé autoškoly, ktoré nedodržujú učebné osnovy a úroveň ich výcviku je nízka. Je verejným tajomstvom, že v niektorých školách stačilo žiakom, ktorí vedeli šoférovať absolvovať iba niekoľko hodín a šli k skúškam. Po novom si ich budú musieť všetci povinne odkrútiť.

Problém majú najmä tí, čo v súčasnosti nič nevlastnia.

Ministerstvo dopravy zvyšovanie cien kurzov ako veľký problém nevníma. Podľa Duckej „je zvýšenie zanedbateľné voči prínosom v kvalite výučby budúcich vodičov“. Dodáva, že mnohé autoškoly dnes nedodržiavajú učebné osnovy a odjazdia napríklad tretinu vyučovacích hodín, čím bola ich cena polovičná oproti ostatným autoškolám.

SkryťVypnúť reklamu

Podobný názor má aj Michalička: „Na zmene v zákone je pozitívne, že všetky autoškoly budú mať rovnakú štartovaciu čiaru a budú musieť splniť všetky podmienky rovnako a nebudú si môcť umelo znižovať náklady. Nemyslím si, že by vyslovene kvôli zmene zákona mala v Topoľčanoch zaniknúť nejaká autoškola, no tie menšie budú mať asi problémy.“

Či práve GPS zariadenia zvýšia kvalitu šoférovania mladých vodičov, je otázne. Mládež je totiž najrizikovejšou skupinou vodičov v celej Európe.

Európska komisia uvádza, že z celkového počtu šoférov v Únii je asi desať percent vo veku od 18 do 25 rokov, no títo sa podieľajú až na dvadsiatich percentách smrteľných dopravných nehôd.

Toto sa nemusí podariť odstrániť ani v budúcnosti. Štát totiž podľa Budaya predpisuje povinný počet hodín teórie, ako aj jázd.

Na Západe si človek zájde na potrebný úrad a zistí si, čo potrebuje vedieť na absolvovanie teoretickej skúšky. Buď sa na ňu pripraví sám alebo zájde do autoškoly.

Až keď urobí teoretický test, ide do autoškoly, kde má cvičné jazdy. „Najskôr 15 hodín a keď inštruktor zhodnotí, že mu to stále nejde, zaplatí si ďalších 15 hodín,“ vysvetľuje Buday.

Autor: M. Kušnírová, O. Šomodi

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Topoľčany

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 654
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 923
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 172
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 3 658
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 528
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 149
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 991
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 2 603
  1. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  2. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  3. Marcel Karvay: Bohovia kapitalizmu [Varovanie: nečítajte ak ste náchylní k existenciálnej depresii]
  4. Dalibor Eštočák: Pokora, ktorú sme stratili
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  6. Alexander Hričko: SMERujeme do priepasti
  7. Imunoblog: Veľké jarné upratovanie… tela!
  8. Emil Lobotka: Ukrižuj
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 837
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 491
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 754
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 616
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 411
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 949
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 514
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 222
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Topoľčany a Partizánske - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Topoľčany

zamestnanosť, nezamestnanosť, úrad práce

Najvýraznejšie klesla v okrese Bánovce.


TASR
Ilustračné foto.

Celkovo opravia 4000 štvorcových metrov.


TASR

Predať svoje ojazdené auto v priebehu cca dvoch hodín? Áno, je to možné, dokonca sa tento čas dá ešte skrátiť. A to bez toho, aby ste museli opustiť pohodlie svojho domova či kancelárie.


Trakčný stôl.

Pred začatím terapie je potrebné vykonať podrobnú diagnostiku.


TASR
  1. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  2. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  3. Marcel Karvay: Bohovia kapitalizmu [Varovanie: nečítajte ak ste náchylní k existenciálnej depresii]
  4. Dalibor Eštočák: Pokora, ktorú sme stratili
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  6. Alexander Hričko: SMERujeme do priepasti
  7. Imunoblog: Veľké jarné upratovanie… tela!
  8. Emil Lobotka: Ukrižuj
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 837
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 491
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 754
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 616
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 411
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 949
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 514
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 222
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu