TOPOĽČANY. 450 eur. Toto je suma, za ktorú si vo väčšine autoškôl v Topoľčanoch môžete urobiť vodičský preukaz na osobný automobil. Čoskoro sa to však podľa všetkého zmení a ceny pôjdu nahor. Predseda Združenia autoškôl Slovenska Andrej Buday očakáva, že v priemere ceny za kurz porastú o 50 percent. Majiteľ topoľčianskej autoškoly Autoprogres Igor Michalička očakáva, že cena u nich vzrastie asi o 100 eur.
K zvyšovaniu cien primäli spoločnosti nové pravidlá, ktoré schválila ešte druhá Ficova vláda. Platiť majú až od novembra. Autoškoly ešte nevedia presne odhadnúť, ako im nové pravidlá zvýšia náklady, keďže sa na zmeny intenzívne pripravujú.
Zmeny môžu autoškolám zvýšiť náklady aj o niekoľko tisíc eur mesačne. Po novom musia mať napríklad autoškoly aj certifikované cvičisko. Na výcvik skupiny B musí byť plocha dlhá minimálne 50 metrov, ktorú sa autoškolám nie vždy musí podariť nájsť.
Alternatívou za cvičisko je náhradná plocha a trenažér. Ten podľa autoškôl stojí približne desaťtisíc eur.
Sledovacie zariadenia
Novinkou pre autoškoly sú tiež napríklad GPS zariadenia vo vozidlách, cez ktoré sa bude dať sledovať každá jazda, jej dĺžka a trasa. Cieľom bude nielen sledovať dodržanie času jazdy, ale aj absolvovanie predpísaných úloh, ako je jazda po diaľnici či v premávke so semaformi. K nim musia autoškoly pre žiakov obstarať aj čipové karty.
„Našťastie sa tieto zariadenia dajú zakúpiť aj na splátky, no nie je to len o zakúpení zariadení. Je to aj o ďalších poplatkoch, ktoré budeme musieť platiť za prevádzkovanie systému. Navyše kvôli ďalšej administratíve budeme musieť asi zamestnať ďalšiu administratívnu silu,“ povedal Michalička.
Okrem toho musia mať autoškoly po novom povinné stále kancelárie aj s otváracími hodinami. Práve to robí problémy mnohým malým autoškolám.
Drobní živnostníci si dnes prenajímajú učebne len na niekoľko hodín v mesiaci, počas ktorých prednášajú povinnú teóriu o cestnej premávke. Aj pre povinné kancelárie hovoria viaceré autoškoly o možnom zániku.
So zánikom počíta aj ministerstvo dopravy, ktoré zmenu navrhlo. Podľa hovorkyne Karolíny Duckej zaniknú nepoctivé autoškoly, ktoré nedodržujú učebné osnovy a úroveň ich výcviku je nízka. Je verejným tajomstvom, že v niektorých školách stačilo žiakom, ktorí vedeli šoférovať absolvovať iba niekoľko hodín a šli k skúškam. Po novom si ich budú musieť všetci povinne odkrútiť.
Problém majú najmä tí, čo v súčasnosti nič nevlastnia.
Ministerstvo dopravy zvyšovanie cien kurzov ako veľký problém nevníma. Podľa Duckej „je zvýšenie zanedbateľné voči prínosom v kvalite výučby budúcich vodičov“. Dodáva, že mnohé autoškoly dnes nedodržiavajú učebné osnovy a odjazdia napríklad tretinu vyučovacích hodín, čím bola ich cena polovičná oproti ostatným autoškolám.
Podobný názor má aj Michalička: „Na zmene v zákone je pozitívne, že všetky autoškoly budú mať rovnakú štartovaciu čiaru a budú musieť splniť všetky podmienky rovnako a nebudú si môcť umelo znižovať náklady. Nemyslím si, že by vyslovene kvôli zmene zákona mala v Topoľčanoch zaniknúť nejaká autoškola, no tie menšie budú mať asi problémy.“
Či práve GPS zariadenia zvýšia kvalitu šoférovania mladých vodičov, je otázne. Mládež je totiž najrizikovejšou skupinou vodičov v celej Európe.
Európska komisia uvádza, že z celkového počtu šoférov v Únii je asi desať percent vo veku od 18 do 25 rokov, no títo sa podieľajú až na dvadsiatich percentách smrteľných dopravných nehôd.
Toto sa nemusí podariť odstrániť ani v budúcnosti. Štát totiž podľa Budaya predpisuje povinný počet hodín teórie, ako aj jázd.
Na Západe si človek zájde na potrebný úrad a zistí si, čo potrebuje vedieť na absolvovanie teoretickej skúšky. Buď sa na ňu pripraví sám alebo zájde do autoškoly.
Až keď urobí teoretický test, ide do autoškoly, kde má cvičné jazdy. „Najskôr 15 hodín a keď inštruktor zhodnotí, že mu to stále nejde, zaplatí si ďalších 15 hodín,“ vysvetľuje Buday.
Autor: M. Kušnírová, O. Šomodi